top of page

‘Wettkampf’ verslag Uelzen

25 juni 2023 is de datum dat een prachtige Duitse triathlon plaatsvind. (Nee niet die net onder Neurenberg).

Maar in het schöne Uelzen, waar ik al vaker deelgenomen heb aan deze prachtige triathlon. Dit keer met Richard en Roelof afgereisd op de zaterdag.

Het evenement begint met de boodschap 'Sie sind die Holländer, willkommen' kortom Markus heeft als wedstrijd organisator zijn vrijwiligers weer van onze komst op de hoogte gesteld. We komen hier nu al vele jaren. De gemoedelijkheid is direct. Na de aanmelding en ontvangst van nummers ed kunnen we door naar de pastaparty. Met een grote groep mensen aan lange tafels gezellig eten en bier drinken (alkohol frei) en aansluitend de 'wettkampfbesprechung' dat laat weinig onduidelijkheden over!

Terug naar het hotel, de laatste zaken voorbereiden en daarna even ontspannen en naar bed.


Voor Richard en Roelof is dit de eerste internationale triathlon, en tevens de mogelijkheid steeds weer wat meer triathlon ervaringen op te doen. Het is dan ook erg leuk steeds weer zaken te bespreken die voor mij soms meer routine zijn en voor hen nieuw.



Zondag ochtend raceday

Vroeg op om nog even vlug ontbijtje te nemen en dan onderweg te gaan naar de O-See (Oldenstädter See). We kunnen de auto nabij parkeren en maken de fietsen klaar. Daarna gezamenlijk naar de wisselzone. We komen iets later aan dan gepland maar hebben nog genoeg tijd voor alle benodigde zaken. Voor Richard verloopt het even spannend omdat zijn band leeg loopt door een slechtsluitend ventiel. Samen met vrijwilliger lukt het dit nog op tijd te fiksen en daarmee de spanning bij Richard weer omlaag te krijgen. Om 8 uur nog een korte wedstrijd bespreking voor de start om 8.30.

Het zwemmen 1900m gaat over 2 rondjes met een landgang tussendoor. Door de warmte van het water, 'ohne neo' (geen wetsuit) dat is toch altijd even een tegenvaller voor ons als minder goede zwemmers.


Na de start lukt het me voor korte tijd redelijk tempo te vinden dat valt later wat meer terug.

Na 37' kom ik als 14e uit het water. Dat valt wat tegen en ik kijk daarmee op tegen een fikse achterstand op de eersten. Ik kan een vlotte wissel doen en dan maar skroeien op de fiets. Dit over 4 rondes van ong. 22,5km. Dat lukt de eerste ronde goed en haal wat atleten in. De 2e ronde kom ik al vrij vlug Roelof achterop die meld dat hij wat malleur gehad heeft niet veel later fiets ik Richard voorbij, zij zitten allebeide in hun eerste ronde. Ik kom wat in strijd met een andere atleet, wat mij toch iets teveel energie gekost heeft. Dat maakt dat de 3e en 4e ronde net wat moeizamer verlopen. Na bijna 90 km kom ik in 2.17 van de fiets. (Gemiddelde van 38,2 km/h) met de 5e fiets tijd en op plek 8.


Wederom een vlotte wissel en door naar het loop onderdeel, 8 rondes van 2,5 km op het offroad parcours zonder wind is het al snel warm. De eerste 2 rondes begin ik niet te hard. Ik loop tussen de nummer 1 en 2 die dan al wel een ronde voor liggen. Na de 4e ronde krijg ik het tempo goed onder controle en kan naast goed verzorgen mijzelf steeds beter pushen. Dat resulteerd er in dat ik in de laatste 2 ronden nog atleten inhaal. Ik kom in 1.23 over de streep 2e loop tijd van het veld helaas wel op de onfortuinlijke 4e plaats met als eindtijd 4.21. De minuut verschil met de nummer 3 had ik uiteindelijk op veel momenten in de wedstrijd niet hoeven verliezen. Dat is dan het leerpunt uit deze race. Teugels volgende keer net iets strakker aan.


Roelof:

Na 44' zwemmen als 66e uit het water. Daarna vlot op de fiets. Helaas na 3 kilometer al malleur. Dit kon gelukkig door de organisatie verholpen worden maar koste wel veel tijd. Daarna kon hij ondanks dat de klimmetjes zwaar waren volgens verwachting fietsen (minus de verloren tijd). Ook weer een vlotte wissel maar nog routine verbeteringen mogelijk naar een warm en pittig loop onderdeel. Hij finished uiteindelijk als 52e met looptijd van 1.24 (4e tijd) in eindtijd van 5.22 (incl. Materiaal pech).


Richard:

Zwemmen is niet Richard zijn sterkste maar overleven dan weer wel, 1.01 zwemmen en dan hop op de fiets. De klimmetjes vielen hem ook zwaar maar 'kein probleem' door skroeien. 2.55 gefietst en door naar het loop gedeelte. We treffen elkaar in zijn 2e ronde en mijn laatste. De lach zit er nog op. Na 1.39 (28e tijd) komt hij als 64e in 5.36 over de streep.


Naderhand is de verzorging altijd erg goed geregeld. Met bier, fruit, soep, broodjes, duitse gebäckjes en veel onderlinge gezelligheid. Ik was 1e in mijn leeftijdsgroep en mocht even op het podium.



Danke schön aan de organisatie van de O-See triathlon en alle vrijwilligers. Aan Richard en Roelof voor het gezellige weekendje.

En natuurlijk mijn sponsoren voor de ondersteuning in mijn atleet zijn.



Comments


bottom of page