top of page

Triathlon Wommels als 'moeder' van triathlons

In 2013 was de 1e editie van triathlon Wommels voor mij de oorsprong van mijn hele triathlon avontuur. Ik kan daarmee de triathlon van Wommels als mijn moeder triathlon beschouw. Met dit evenement voel ik een sterke verbondenheid, sinds die eerste keer kom ik er bijna jaarlijks weer terug. Dit jaar kon en mocht ik dat ook doen en zelfs op een nieuwe manier vormgeven.


Deel 1: de jeugdtriathlon

De laatste jaren is er daags voor de triathlon, een jeugdtriathlon voor de schoolkinderen uit Wommels. Zij doen een uitdaging over de 1/32 afstand van de triathlon. Afgelopen jaar had ik het idee al opgevat om ook met de school uit Weidum te willen deelnemen maar dat slaagde vanwege de kortere termijn organisatorische redenen niet. Dit jaar een herkansing en ruim van te voren met schoolmeester (en oud triathleet) Hanno de lijntjes uitgezet.

Zo mocht ik voor de zomer vakantie mijn triathlon spreekbeurt houden in de klas en aansluitend met de kinderen het sportveld op allerlei vormen te oefenen die in de voorbereiding op de triathlon nodig waren. Dit was toen erg geslaagd en de kinderen hebben zelf in de zomer veel kunnen oefenen met zwemmen, fietsen en hardlopen.

Afgelopen week voorafgaand aan de uitdaging heb ik wederom een gymnastiekles op school mogen invullen met de laatste puntjes op de 'i' voor de triathlon Wommels. Hier was de energie en het enthousiasme al te merken die de kinderen richting hun sport uitdaging hebben.


Afgelopen vrijdag raceday!!

Eerst kwam de school It funemint uit Wommels voor hun triathlon. Zij hebben in het dorp een clinic gevolgd van de organisatie. Bruisend van de energie zetten ze al hun verschillende fietsen in het parc fermé neer en de spullen die nodig zijn. Het is nog best fris na de regenbui in de nacht en het opkomen van de zon. Toch staan ze allemaal 10 minuten later in de zwemkleding de laatste instructies te ontvangen.

Ze gaan voor 5 baantjes het zwembad in, fietsen dan tot 2,5 kilometer buiten het dorp naar het keerpunt en dan weer terug. Daarna nog 3 rondjes rennen om het zwembad terrein. De begeleidende ouders tellen baantjes en rondjes en zijn natuurlijk ook support voor de kinderen. Het is prachtig te zien. Iedereen ontvangt na afloop zijn finishers shirt vol trots en een gezamenlijke foto.


De tweede school was de Opslach uit Wommels. Ook voor hen staat dezelfde uitdaging klaar. Het is leuk te zien hoe alle kinderen er verschillend in staan. Waar de een er zin in heeft en gedreven is, vind de ander het vooral leuk om het samen met vriendjes en vriendinnetjes te doen of is er een enkeling bij die nog wat twijfels heeft. Die twijfels zijn snel weg als je de kinderen motiveert en ze een tip of focuspunt meegeeft. Ook hier blije gezichten na de finish en lekker bemodderde benen, voeten en schoenen omdat een deel van het terrein heel vochtig is, dat vinden die kinderen helemaal niet erg.


Als laatste is het de beurt aan It Pertoer uit Weidum. Als ze aankomen lopen enkele kinderen al op mij af om te vertellen hoeveel zin ze er in hebben, of stellen vragen over het parkoers of vertellen wat anders leuks. Het is allemaal enthousiasme maar ook zeker wel zenuwen bij sommige kinderen. Mooi te zien met hoeveel aandacht de kinderen hun spullen neer leggen en zetten en nagedacht hebben over de volgorde. Ik geef ze een laatste uitleg over de route en over sportiviteit, de groep is stil en luistert aandachtig. Daarna kunnen ze nog lekker even spelen als warming up. De ouders krijgen instructie als verkeersregelaars.

We lopen gezamenlijk naar het zwembad en gaan van start met deze mooie sportieve uitdaging. Er wordt met heel veel plezier gesport, natuurlijk komt er hier en daar een steek naar voren maar ook hier is de veerkracht wel te vinden. De kinderen die bij de finish staan halen hun klasgenootjes vol enthousiasme binnen. Ze maken zelfs een ereboog voor de laatste 2 kinderen die over de streep komen. Dat is sportiviteit zoals het hoort en waar deze kinderen in sportuitdagingen veel verder mee zullen komen. Als de groepsfoto in de shirts gemaakt wordt, kruip ik er tussen, want ik ben enorm trots op deze groep.


Voor mij was dit persoonlijk ook een enorm mooi proces om te doen. Ik heb me met heel veel plezier mogen ontfermen over de kinderen en dit project met de kinderen. Intern word ik daar heel gelukkig van. Kinderen nemen je enthousiasme over, hebben vertrouwen in jou tips en instructies waarmee ze vertrouwen ontwikkelen in zichzelf. Ook als ze komen vertellen hoe trots ze zijn op zichzelf, voel ik ook interne trots. Ik ben ook erg tevreden met mijzelf dat ik hier een rol in heb mogen hebben. Hopelijk is deze triathlon ervaring bij Wommels ook weer als een 'moeder' en daarmee oorsprong voor nieuwe triathlon of sportverhalen.






Deel 2: triathlon Wommels edite 2024

Op de zaterdag stond ik zelf aan de start van de 1/4. Hoevaak ik dit ook weer gedaan heb het is altijd spannend. In Wommels is het als thuiskomen en dus ontmoeten. Mooi op tijd van huis om tijd te kunnen besteden aan de mensen die ik tegenkom.

Dat zijn de bekende triathleet vrienden, bekenden maar ook de nieuwe mensen die ik heb mogen leren kennen tijdens de clinic die ik enkele weken terug gaf. Ook is het leuk de groep vrienden uit mijn eigen dorp te zien die na vorig jaar voor de 2e keer met elkaar hier aan de start staan. De uitdaging van een triathlon liegt er niet om, of het nu 1/8 of 1/4 is, als je dit voor het eerst doet is het altijd een opgave om 3 onderdelen van sport elkaar te doen opvolgen. En dus iedereen die finisht verdiend daar credits voor.


Ik wilde heel graag weer eens richting het podium, afgelopen jaar was ik 4e en dat is nooit een prettige plek. Samen met mijn broertje Ian die ook weer meedeed een nieuwe strategie. In zwemmen....ook al is het water enorm koud na alle regenval. Zorgen dat de armen, ademhaling en lichaam de koude al wat hebben kunnen opnemen.het startschot werd gegeven door Liesette Bruinsma die goud haalde op de paralympische spelen, een ontzettend mooie eer om door deze lokale atlete weggestart te worden! Het inzwemmen betaalde zich uit in een betere eerste 200m dan de voorgaande jaren. Wel een wasmachine waarin ik een flinke klap op mijn achterhoofd kreeg, desondanks toch goed door kon blijven gaan.

Na 16 minuten kwam ik uit het water en kon ik richting de wisselzone al atleten passeren.

Rap de fiets op en gas geven op het nieuwe parkoers van de fietsroute. Voorbij Kubaard passeer ik als eerste Sven. Hij zwemt sterk en verbeterd zich steeds meer. Daarna op de Slachtedyk jagen op Ben. Op de weg naar Tzum kan ik ook hem passeren en daarna met wat gevaar voor eigen leven auto's in Tzum ontwijken. Achter mij zie ik voor nu nog geen andere atleten op komen zetten. Mijn tempo is goed en ik kan doortrappen de 2e ronde in. Bij Kubaard ligt er een stuk weg uit, dus dat is met 30+ eigenlijk niet te doen...

In de 2e ronde blijft mijn tempo mooi gelijk. Op naar de wissel voor het laatste onderdeel.

Als ik in de wisselzone kom zie ik de fiets van Stefan en Anne Floris (AF) al hangen. Ik krijg te horen dat ik 3e lig. De speaker noemt dat zowel AF aan de bak moet als ook ik in de achtervolging. Onder de aanmoedigingen van familie en vrienden vertrek ik Wommels weer uit. Ik zie AF in de verte en kan per segment van de ronde een stukje inlopen. Ik schat in dat ik hem de eerste ronde nog wel bij kan halen en dan in de 2e ronde de voorsprong kan uitbouwen. Wel merk ik aan het eind van de eerste ronde dat mijn rug die de hele week al wat opspeelt nu ook niet soepel meebeweegt. Dat voelt vervelend maar is wel te handhaven. In de 2e ronde passeer ik Ydwine nog en ze kan net niet aanpikken om mee te rennen. Ik kom als 2e over de streep achter Stefan de Jong en ben tevreden met deze dag. Af wordt 3e. Anja wist de 1/8 editie bij de dames te winnen en Daniel Nagel bij de mannen.

Ian werd 10 en pakt ook weer mooie progressie.


Na de streep laat ik me bij Wytske van Topfysio uit Wommels masseren en de eerste soepelheid in de rug weer terug vinden.


Met een leuke nazit en veel gesprekken kan ook deze editie weer als geslaagd worden beschouwd.

Ik wil de organisatie en vrijwilligers bedanken voor het wederom neerzetten van een mooie triathlon. Ik kom elke keer graag terug en hoop dat we met elkaar elk jaar weer deze sfeer kunnen voortzetten zodat mensen ook telkens weer deze triathlon in Wommels kunnen beschouwen als hun 'moeder' van triathlons.






Comments


bottom of page