top of page

Triathlon Wommels en St. Odulphus

Het is september 2020, voor mij normaal gesproken niet de periode dat ik mij opmaak voor mijn eerste echte triathlon van het seizoen. Toch is het zo, de eerste en de laatste van dit seizoen.

Ik ben blij dat de organisatie van Zwembad de Klomp in Wommels als nog de moeite heeft genomen dit te organiseren. Eigenlijk lijkt en voelt het een beetje als 2013, het jaar dat Wommels mijn belangrijkste wedstrijd van het seizoen was omdat het mijn eerste triathlon was.


In de ochtend alles klaar maken voor de wedstrijd, die routine ben ik niet verloren.

Daarnaast heerlijke wedstrijd spanning, ik heb er zin in, al mijn getraindheid en vorm voor de Ironman Italie moet ik nu maar botvieren in Wommels. Ik heb de startlijst niet bekeken en ben benieuwd wie er aan de start zullen staan.


Iets voor 13 uur is de wedstrijd briefing. Alles is weer in gereedheid. Ik heb met veel bekenden weer even bijgekletst wat een betrokken, ontspannen en gepassioneerd gevoel geeft voor de wedstrijd.

Daarnaast is de wedstrijd spanning toch ook hoog. Ik heb er zin in, ik verwacht veel van mijzelf, daarnaast heb ik ook spanning over hoe het gaat lopen....



Als op 13.10 het startschot klinkt ben ik best goed weg, na 100m is er al wat zuur in de armen en ben ik me weer helemaal bewust dat het toch echt een wedstrijd is.

Het zwemmen voelt als zwaar, voor me zie ik de concurrentie met grote slagen uit het zicht verdwijnen, dat maakt me erg twijfelachtig over de kansen in de wedstrijd. Het lukt me uiteindelijk om weer een redelijk slag te pakken. Al voelt het erg rommelig (zo schijnt het er vanaf de kant ook uit te zien). Voor mijn gevoel niet een snelle tijd, maar na 1000m klim ik het water uit. ( het blijkt uiteindelijk 16' te zijn, wat niet onaardig is)


Snel wisselen en op de fiets, skroeie, het waait een windkracht 5/6 dat is in de openvelden rond Wommels een mooi pittige koers. In de verte zie ik de motor die bij de eerste rijder zit. De achterstand valt mij enigszins mee. De stukken voor de wind gaan natuurlijk hard. Tegen de wind heb ik wat moeite de juiste versnelling te vinden. De cadans is hoog maar de versnelling te licht, dat blijkt als ik hard ingehaald word door Stefan de Jong.

Zodra hij mij voorbij is schakel ik vlug op en probeer zijn tempo te matchen, zodat ik achterstand beperkt houdt. Vlak daarna komt er ook nog een atleet uit Groningen mij hard voorbij. Ondertussen zie ik dat ik inloop op de 1e rijder bij de motor, dat is gunstig.

We komen niet veel later weer terug in Wommels voor doorkomst naar de 2e ronde.

Stefan en de Groninger lopen uit op mij en passeren ergens tegen de wind de koploper. Nu zie ik wel dat de motor door hun tempo weer meer afstand krijgt.

In de laatste 5 kilometer zie ik dat het Tiedo is die voor mij fietst. Bij ingang Wommels zit ik op zijn staart. In totaliteit voelt ook mijn fietsonderdeel wat onzeker met het voor mijn gevoel grote tempo verschillen tussen voor en tegen wind. Uiteindelijk kom ik als 4e van de fiets met toch een gemiddelde van 39,2 wat best goed is vandaag gezien de omstandigheden.



Eindelijk rennen... als 4e van de fiets, 300m later al 3e. Tiedo ben ik voorbij. Enkele jaren terug had ik een flinke kluif aan deze zeer ervaren triathleet, nu is het voor hem meer hobby (en doet hij het nog steeds prima). Net buiten Wommels met de kop in de wind zie ik niet onhaalbaar ver voor mij de Groninger en daar 200m achter Stefan lopen. De pace is goed en kilometers vliegen, de meters pak ik steeds meer terug. Vlak voor doorkomst heb ik Stefan al te pakken en zit de Groninger nog maar 200m voor mij. Nu is het kop omlaag en trappen. Het gaat absoluut niet vanzelf maar het tempo blijft wel goed. Af en toe twijfel ik of ik het wel ga halen, dat is gebrek aan wedstrijd hardheid. Vlak voor de Slachtebrug van Wommels heb ik hem te pakken, hij probeert nog even aan te haken, helaas daarvoor ga ik te hard en gaan we omhoog. Al snel heb ik een gat en loop ik het laatste stuk naar de finish toe.

Door het dorp heen en gelukkig weer als eerste over de streep! 33' over ruim 9 kilometer.

Eind tijd 1.56



Bij de finish blijkt dat een 5 tal atleten in de verkeerde startgroep is gestart waardoor ze tegelijkertijd met de 1/8 zijn begonnen maar wel de afstand van de 1/4 hebben gedaan.

Mijn eindtijd blijkt toch sneller dan die tijden en 1e it is!!!


Mijn dank gaat uit naar de organisatie, het maakt iets van het gevoel van dit seizoen goed. Jammer dat het een wedstrijd was zonder publiek (was niet toegestaan) toch fijn dat er wat mensen buiten hun huizen stonden en het spontaan passerende verkeer ook ruimte maakte voor aanmoedigingen. Dat helpt enorm.



........en dan is de wedstrijd voor bij maar gaat de tocht verder.

Want met Melle, Johannes, Alle Jacob, Richard, Roelof, Mechiel, Mark, Pieter, Hendrik, Steven en ik zijn we vrijdag middag gestart met het St. Odulphuspad.

Dit is een pelgrimspad uit de 9e eeuw wat door de Greidhoeke en zuidwest Fryslân loopt. Een route van ongeveer 250 kilometer. Dit weekend lopen we dit als try out in estafette vorm in 2 teams waarbij 1 team tegengestelde route doet zodat we elkaar halverwege weer treffen. In de toekomst met kleinere teams de hele route of misschien zelfs solo...

Voor nu vooral gezelligheid en samenlopen voorop.


We Starten in Easterlittens. De (wandel)route bestaat uit een 15 trajecten. We starten op dit punt en gaan elk een eigen richting uit. Er wordt steeds in duo's gelopen, wissels vinden plaats na 2,5/3 kilometer. 1 van de 2 lopers wisselt waardoor je weer een nieuwe medeloper hebt. De rest verplaatst zich per auto naar het volgende wisselpunt. Dit is al lastig zat omdat je met de auto niet overal gemakkelijk kan komen of soms om moet rijden.

De vrijdag zijn we samen weer geeindigd bij de kroeg in Blauhús. Elk team heeft 3 segmenten gedaan. dus al 6/15 gedaan!

Op zaterdag middag wordt er wederom in 2 teams gestart rond 14.30.

Richard en ik zijn dan nog vol op in de strijd rond Wommels. Wij zullen pas later aanhaken.

het eerste team pak de kustlijn langs Warkum, Hylpen en Starum naar Reaklif. Het andere team langs it Heidenskip, Koudum richting Aldemardum. Beide team lopen verschillende stukken rond de bossen in Riis en Aldemardum.

Het eindpunt was op zaterdagavond Wikel. Een mooi eindpunt om gezamenlijk in biertje te drinken op een mooi 2 daags avontuur over schitterende paden, onverharde wegen, weilanden, pontje in Fryslân met een geweldig leuk gezelschap.

Mannen bedankt voor dit leuke avontuur hopelijk kunnen we het volgend jaar herhalen in aaneengesloten vorm.




Comments


bottom of page