top of page

Spartaans benauwd!

De aloude Griekse uitdrukking ‘ ik krijg het Spartaans benauwd’ duidt op het ontzag hebben voor iets wat staat te gebeuren. Een andere wijsheid is ‘do everyday something that scares you!’

Met mijn voorgenomen avontuur van de Spartathlon bouw ik genoeg krediet voor enkele maanden op gezien die laatste uitspraak.


Morgen 7.00 uur (6 uur NL tijd) start ik mijn Spartathlon race over 246km van Athene naar Sparta. Vanaf de poort van de Akropolis tot het standbeeld van koning Leonidas. Een tocht te voet en in de voetsporen van Phidippides, Griekse boodschapper ca. 500 v.C.

Eerst de verkeersdrukte in de chaos van Athene doorkomen, via de geaccidenteerde kustwegen door de warmte van de zon richting de Sangas pas op ruim 1100m hoogte, de nacht in en door het uitgestrekte landschap in zuidelijke richting naar Sparta. Hiervoor heb ik 36 uur de tijd en mijn 2 koppige crew bestaande uit Anja en Jorke mogen mij op aangewezen punten bijstaan.


Mijn 2 ledige gevoel, nederigheid en vertrouwen en een glansrandje ambitie vullen mij op dit moment. Ook omdat ik het steeds weer als een voorrecht beleef op bijzondere races te mogen starten. Samen met 400 andere atleten ga ik op weg. Ongeveer 10 NL’ers met mij. Vooraf dank aan Leonie Ton en Silvio Theunissen voor het delen van de wijsheden op basis van ervaring met deze race. Aangevuld met de informatie uit de boeken van atleten en de gesprekken met mijn coach Stefan Rorije. In de voorbereiding dank ik ook Mizuno & Runpoint (Jan-Ronald & John Sloot) voor het juiste materiaal, Topfysio Wommels (Wytske) voor de prikjes en kneepjes, Studiosmids voor het kunnen delen van deze ervaringen en Mirjam Steunebrink voor de adviezen vanuit medisch oogpunt en keuring.



Jullie kunnen mij volgen via de Spartathlon app. En waarschijnlijk ook via de website www.spartathlon.gr

en


Dat geldt helaas ook voor mijn ouders die als trouwe supporters vrijwel altijd meegaan. Helaas was dat dit jaar niet de gezond haalbare optie, maar wel de gezonde keuze!


#384 Jort van Zutphen

Koerier en boodschapper van verbinding.


1 Comment


Terwijl jij loopt, schrijf ik dit. Jij een moedig man, ik thuis op de bank na een loopje van 33 kilometer. Laat me niet lachen.

Tegen de tijd dat je dit leest, ben je een ervaring en een prestatie rijker. 'mark my words'. Geweldig Jort. Klasse.

En je ouders zullen je vast ook trouw volgen. Die zijn, waar ze zich ook maar bevinden, dicht bij je.

gr. Julia


Like
bottom of page