top of page

Triathlon Leeuwarden try-out editie

Op 14 augustus was het de try-out van de eerste editie van triathlon Leeuwarden.

Mooi dat er een organisatie opgestaan is om een nieuw evenement in deze tijden op te starten.

Dat was voor mij dan ook de reden om mij in te schrijven zodat ik met feedback de ontwikkeling van de organisatie kan ondersteunen. Hoewel de afstand OD voor mij wel wat aan de korte kant voelt is het toch altijd een goede wedstrijd prikkel.

Voorafgaand had ik mijn verwachtingen al wel wat bijgesteld omdat het fietsparcours nogal wat onoverzichtelijke verkeersituaties zou hebben. Ook liet de organisatie vooraf weten dat er door uitgelopen werkzaamheden op het fietsparcours een stuk gelopen moest worden.


(Voor dit verslag hanteer ik de naam en rugnummer regel)

Bij aanvang was het vooral een leuk weerzien van vooral veel lokale atleten die ik wel vaker tegen kom tijdens triathlons. Lekker weer, leuke gesprekken en vooral veel motivatie bij veel deelnemers. Na het klaar zetten van de spullen en de laatste voorbereidingen is het 2 rondes zwemmen in de kleine wielen. Ik ben vlot weg al moet ik na 150m toch de eersten een aantal meters prijsgeven (David 56 en Tiedo87). Onderweg is het als vanouds zij aan zij worstelen met deze en gene (Dyan57 en Ben75). Na een hele korte 1500m kom ik als 8e uit het water. Een matige wissel zorgt dat ik als 6e op de fiets stap. Enorm opletten tijdens het fietsen met de vele bochten en onoverzichtelijke punten en tevens de terugkomst van de sprintafstand. Daarna vol in de sterke wind wat de benen doet vol lopen. Als die nog niet vol zijn komt dat wel door de 150m die er gelopen moet worden over tapijt dat over een stuk grind gelegd is. Pas nabij Snakkerburen haal ik Erik91 in die prima gezwommen heeft. Daarna fiets ik door 2 fietsvakantiemeisjes de heg in omdat ze besluiten de verkeersregelaar midden op het fietspad vanuit stilstand nogmaals proberen te begrijpen.

Mijn frustratie is hoog omdat het zo gevaarlijk verloopt, even overweeg ik uit te stappen en op mijn gemak terug te gaan omdat ik geen zin heb in ongelukken. Toch nog maar even racen voor de wind. Bij Giekerk is het wederom opletten geblazen, ik tref veel auto's in het dorp. Met een beetje vertraging kom ik er doorheen en kan de weg vervolgen. Om de ronde te voltooien moeten we een keerpunt maken nabij de start dat betekent ook het bochtige aanloop stuk met tunneltje en Aquazoo nogmaals doorkruizen.

De top 3 (Tiedo87, Stefan84, David56) kom ik in tegengestelde richting tegemoet en we missen elkaar rakelings in de bocht. We gaan de 2e ronde in waar ik weinig op de mannen goed maak (ik verlies vooral terrein) wel kon ik nog even lachen naar Djurre en Janke (zie foto).

Bij terugkomst in de wisselzone een matige transfer en dan maar rennen. Met 3' achterstand is er wel wat werk aan de winkel. Het is best warm en het parcours beschut dus goed indelen niet te snel in het rode. Onderweg nog even een flinke brug over en dan weer in achtervolging. Na 1 ronde lig ik op plek 3 en loop in op Stefan84. David56 is te ver voor om nog voor de finish te kunnen achterhalen. Goed van hem!

Op een 3e plek kom ik 38" na Stefan84 over de streep. David56 zat daar nog 1'48 voor.

Na afloop erg vervelend om te horen dat Mark64 onderweg zwaar ten val gekomen is. Zeer sportief en behulpzaam is Marjan78 daarbij gebleven totdat de ziekenbulance ter plaatse was en uiteindelijk nog 1e werd bij de dames.


Dank aan de spontane supportcrew rond het parcours; Reni & Gerrit, Auck & Willem, Stefan & Marianne en Hero, Germ & Antje, Anja, Willem & Auke (allemaal met rugnummer #1)


Qua sfeer een mooie try-out editie. Ondertussen heb ik de organisatie voorzien van feedback tevens gecomplimenteerd met de moed om in deze tijden een evenement te organiseren. Hopelijk kan het de komende jaren groeien.


(foto's door Humphrey Paap, Janke & Djurre vd Schaaf, de selfie door Jortsport)


Comments


bottom of page