top of page

'Raceface' in Triathlon Noordoostpolder & het kloppende trihartlon event.

Dit jaar weer aan de start bij triathlon Noordoostpolder in Emmeloord. Ze hebben dit jaar een wedstrijd in nieuwe stijl. Door op een geweldige nieuwe locatie de start en de finish en de 'halve' triathlon afstand aan het programma te hebben toegevoegd kan er gesteld worden dat het zeer geslaagd is. Een mooi en bijzonder punt is dat er op de N50 gefietst kon worden, deze rijksweg was afgesloten voor ander verkeer. Vooraf gaf dit enige commotie, toch een goede keus waarmee de gemeente en Rijkswaterstaat bijdragen aan faciliteren van breedte sport.


De halve afstand is voor mij een opmaat naar de volledige afstand over 3 weken in Almere, de bakermat van de Nederlandse triathlon. Met prima voorbereidingen de afgelopen weken hoewel het lopen qua fysiek (pijntjes) nog wat kan verbeteren wel goed aan de start om de vorm te testen. Vlak voor de start nog even op de foto met Menno Iedema. (zie hieronder) Om 9 uur klinkt het startschot en gaan we per groepje van tien rennend het water in. 1 ronde zwemmen van 950m dan 'Australian exit' en via het land een 2e ronde maken. Mijn zwemmen gaat zwaar, hoewel ik genoeg inspanning lever zie ik anderen makkelijk weg zwemmen. technisch nog even schaven dus de komende tijd. Gelukkig kan ik na 31'35 als 16e het water uit.


Na een rommelige wissel op de fiets en achter Menno aan! Hij zwemt hard en heeft een mooie voorsprong opgebouwd. Het parcours is 18 km lang en kent na 9km en bij de start een keerpunt. daardoor is het goed te zien of ik in loop op Menno. De eerste 9km moet ik nog even in het ritme en tempo komen daarna gaat het hard en geeft mijn tellertje vaak de 40+ aan. Ronde voor ronde kom ik dichterbij en haal af en toe een tegenstander in. Soms ook medestanders in, in de vorm van Tjamme Draaijer & Martijn Meijer. Het blijft leuk bekenden te zien tijdens wedstrijd met ieder zijn eigen doelen. De power zit op de fiets wel goed, al is de inspanning daar ook zeker naar. In de laatste ronde kom ik eindelijk Menno voorbij en na 90km (5 rondes van 18 km) stap ik van de fiets in 2.19.36 goed voor de 11e fietstijd. Op dat moment lig ik binnen de top 10.



Snel wisselen en op naar een snelle halve marathon. Gelijk in de eerste ronde kan ik al 2 concurrenten inhalen. Al jagende op naar de volgende. Op het moment dat ik 6e lig in de race ligt de nummer 5 nog 5 minuten voor op mij. Ik heb gezien de warmte en de vorm van de dag niet de indruk dat ik dat gat ga dichtlopen. Het parcours is veel wenden keren waardoor het tempo er steeds uit is. Koelen koelen en nog eens koelen. 2 rondes verder is de achterstand op de nummer 5 als terug gebracht tot minder dan de helft. Mijn tempo stabiliseert wat en ik hobbel voor mijn gevoel door. De laatste 3 rondes is echt hard af zien. De nummer 5 pak ik in de voorlaatste ronde en in het begin van de laatste ronde kan ik ook nummer 4 nog passeren. Onderweg wordt ik goed verzorgd door Anja zowel in voeding als in tussentijden en coaching. Thanks schatje!! Na 7 rondes van 3 kilometer en dus 21km in 1.29 (3e looptijd) verder kom ik als 4e de finish over in 4.23. Tijdens het lopen heb ik nog een flits opgevangen van Jan Venhuizen. Hoewel hij op mij ruim op achterstand liep had hij de snelste looptijd in de benen. En kunnen we dus gaan rekenen op een mooie strijd in Almere!


De 4e plek is altijd een dingetje omdat ik er ook al veel heb. toch ben ik tevreden. Gezien de omstandigheden en hoe ik geracet heb zat er vandaag niet meer in. De komende 3 weken is het finetunen voor de voor mij laatste triathlon van het seizoen, het NK/EK longdistance in Almere ik heb er zin aan.



Dank aan mijn sponsoren: Stefanrorije.com, Runningcenter Leeuwarden, Mizuno




FAMILIE TRIHARTLON Het evenement in Emmeloord kent meerdere afstanden. Dit jaar als speciale afstand de trihartlon, waarbij er gezamenlijk als gezin of met opa en oma gezamenlijk gesport wordt om zo geld op te halen voor de hartstichting. Ik vind het geweldig te zien al die kleine jongens en meisjes die een ontzetten grote prestatie neerzetten met hun hart. De basis van sport is plezier en een 'goed' doel. In hun geval vandaag voor onderzoek naar hart en vaat ziekten. Opbrengst €31.000+

Als laatste wil ik de organisatie bedanken voor een zeer goed geregeld evenement. Top faciliteiten veel aandacht voor details en gericht op feedback. Hopelijk in samenwerking met Rijkswaterstaat volgend jaar weer de N50 in het parcours! Ik hoop er dan weer bij te zijn.

Comments


bottom of page