top of page

Ontspannen & vrij resulteert in snel & krachtig op de Slachte marathon.

Eens in de 4 jaar wordt de Slachte marathon georganiseerd. Tijdens voorgaande edities was ik vaak betrokken als toeschouwer of verzorger. Dit jaar had ik deze marathon met potlood in mijn agenda gezet. Aangezien ik eind juni een hele triathlon loop is een ‘snelle’ marathon in de voorbereiding niet een ideale voorbereiding. Dus vooraf geen startkaart gekocht maar wel in mijn achterhoofd de startoptie levendig gehouden. Na het vlotte herstel van de halve triathlon en een goede loopvorm de afgelopen 6 weken. Besloten dat ik wel wil starten om het evenement mee te maken. De oproep voor een startkaart leverde heel veel respons op. Uiteindelijk de kaart van Roelof Oostra, mijn trainingsmaatje in de loopgroep van Weidum’ kunnen overnemen. Hij kampt met een lichte blessure en heeft de triathlon van Almere later dit seizoen op de planning staan, hij wil nu niets forceren om zijn debuut op de hele triathlon onder druk te zetten.

Ik weet hoe graag Roelof deze marathon loopt, het voelt dan ook wel als een eer dat hier iets voor hem kan betekenen. Niet alleen tijdens het lopen maar ook daar buiten kun je elkaar beter maken en ondersteunen.


Meer gezamenlijkheid

Er zijn veel bevriende lopers die deelnemen. Dat zorgt voor mij ook voor de wens samen met hen daar te staan. Vanuit de draversploech Weidum zijn er al een aantal, Joannes, Anja, Hester, Melle, Alle-Jacob, Johannes, Richard, Atze-Wiepke.

Daarnaast vele anderen waaronder, Stefan, Daniël, Hielke, Theo, Tsjeard, Margriet, Richard, Ytsje, Nynke, Berber, Erik, Jan-Willem, Bob, Jeroen, Ben, Syb, Albert, Teije en vele anderen die ik niet gesproken heb. Niet te vergeten Henk, Paul als speakers en de vele anderen rondom de organisatie.


Raceplan?

En je raceplan, vertel eens wat je raceplan is…

Tja…voor een snelle tijd, pr of top positie is niet logisch gezien de uitdaging over 2 weken. Dus ik verken of ik met iemand samen ga lopen of iemand ga hazen naar een persoonlijke tijd. Tot lange tijd laat ik dit open. Afgelopen dagen door een goed gevoel in mijn lijf besloten dat ik wel hard wil starten om de strijd voor in de race wil meemaken. De beleving om te zien hoe favorieten positie bepalen tov elkaar en de race zich ontwikkeld is mooi om te zien en goede info als ervaring. Dus ik besluit dat ik tot de brug bij Franeker wel op tempo kan starten en daarna door loop en probeer een tijd onder de 3 uur aan te houden. Zodat ik over 2 weken goed kan profiteren van de supercompensatie van vandaag.


Hoe is dit verlopen?

Omdat de start vroeg is (6.30) is opstaan ook vroeg helemaal omdat we vanaf de finish met bussen naar de start gebracht worden. Zelf de koffie maar mee in de bus en leuke gesprekken met andere lopers.

In Oosterbierum is het in korte tijd klaar maken voor wat wisselvallige omstandigheden. En dan is het startmoment. De favorieten Thys en Geart snellen gelijk weg de beoogde 2 strijd gelijk waar te maken. Ik zit direct na de start in het groepje daarachter. Eerst een groepje van een man of 8, daarna met Steven en Wilco achter de 2 mannen voorop. Waarmee het verloopt zoals ik ook wat verwacht had. Tot aan de brug bij Franeker kan ik ze volgen. Omdat we daar onverhard en de brug over gaan kies ik voor meer voorzichtigheid en verlies daarmee de aansluiting. Dat vind ik niet erg omdat het tempo voor mij ook niet het plan is voor de rest. In het tussen stuk loop ik alleen door en kom nog 2 andere onverharde stukken tegen. Een 3 tal lopers bestaande uit Peter-Jan, Jelle en Jesse komen mij achterop en dit is de groep waar ik lange tijd in kan meelopen. We werken goed samen en de sfeer is goed. Dat is in de dorpen waar we doorheen lopen ook te merken. Het is een race en dag met veel sfeer.

Bij Kiestersyl staat sponsor John van Runpoint. Onder de slogan ‘waar jij voor gaat’ staan er vandaag veel verschillende lopers aan de start wat zorgt voor die gezamenlijke verbinding, persoonlijke topprestaties en sfeer.

Het tempo is hoog, eigenlijk hoger dan ik vooraf bedacht had, maar het voelt erg goed en ontspannen en als ik nu niet aanpik moet ik een groot gedeelte alleen lopen wat ook niet ideaal is. Ik besluit te kijken of ik tot het halve marathon punt aan kan haken.

Als we bij Wommels aankomen en de helft er op zit en we wederom een brug trotseren. Heb ik gezien dat we als groep ruim voorliggen op de groep achter ons. Na 23km laat ik ze gaan zodat ik mijn eigen slot meer kan sturen en kan voorkomen dat ik forceer. In de dorpen komt steeds meer leven en gezelligheid. Na Reahus is het nog 10 km. Op mijn horloge zie ik dat de tijd die ik loop erg vlot is en waarschijnlijk onder mijn PR tijd ligt. Dat is best bijzonder aangezien ik daar juist niet mijn focus op had maar vooral op met een lekker gevoel lopen.

Ik hou mijn tempo en cadans aan en kom zo bij de laatste kilometers aan. Daar staat Roelof nog even wat een mooie motivatie is om onder zijn naam ook het laatste stukje lekker door te gaan.

Ik finish in Raerd in 2h37’56, het parcours is iets korter dan 42 maar ook doorgerekend heb ik sneller gelopen dan eerder op een marathon dat stemt mij meer dan tevreden ook omdat ik helemaal niet kapot over de streep kom. 8e positie overal wat mij ook tevreden stemt. Dat maakt het plan dat ik eerder opgevat had om weer eens een snelle marathon te lopen ook echt de moeite waard kan zijn.

Voor nu wacht ik op alle anderen die finishen.

En vlot herstellen voor de volgende uitdaging over 2 weken.


Alle betrokken mensen wil ik bedanken voor een mooie gezellige dag en iedereen feliciteren met een mooie presatie.


Het mooie nieuwe Mizuno loopshirtje kwam mooi van pas en met de sponsor bedrukkingen die Studiosmids nog gedaan had stond ik er weer roodgekleurd op!


Hieronder nog enkele foto’s.

(Foto 1. Mark Peereboom, 2,3,4. Djurre en Janke vd Schaaf)

Commenti


bottom of page