top of page

O-See Triathlon Uelzen Mitteldistanz und natur...

Na een jaar van afwezigheid sta ik dit jaar weer aan de start in Uelzen (DE). Een keer of 5 eerder aan deze wedstrijd deelgenomen. Dit jaar voor de 2e keer de halve afstand. De dag voorafgaand aangekomen op locatie. Gelijk een stuk van het nieuwe loopparcours kunnen verkennen. Schitterend weer en daarmee ook weer mooi plaatje van de locatie rond de Oldenstädter See oftewel de O-see. Het betreft zwemmen in de O-See over 1900m, prachtige glooiende fietsroute noordoostelijk over 22,5 km (4x) en dan hardlopen rond de O-see 2,5km (8x). Het hardlopen is onverhard en dit jaar zijn er nieuwe paden aangelegd waardoor het parcours ruimer is en er beter te passeren valt. Op 200m na is het gehele loopparcours onverhard en bevat de nodige heuveltjes, kortom een uitdagend parcours. Na korte verkenning treffen we Markus bij de inschrijftent, Markus is organisator, met veel passie staat dit evenement dan ook als een huis en kom ik er graag terug om te racen. De passie is zichtbaar in een overzichtelijke wedstrijd, mooie en soms pittige/uitdagende omstandigheden, een hele goede verzorging betreft aangeven bidons, voeding na en tijdens de race, gepassioneerde vrijwilligers. Voor mij voelt dit als een 'thuis'wedstrijd.

We vertrekken naar ons appartementje, dit is nog een stuk verwijderd van Uelzen, maar wel prachtig gelegen midden in de natuur. Mooi glooiend landschap (Limburg of Noord Spanje) veel groen en kleine dorpjes. Bostelwiebeck is ons nachtverblijf. Lekker rustig aan, startnummers op de fiets, tassen klaar zoeken en inpakken. En bij tijd over natuurlijk even op het terras zitten met heerlijk alkoholfrei biertje. Helaas komen we er achter dat we qua tijd voor de wedstrijdbespreking verkeerd zijn voorgelicht en zowel de bespreking als pastaparty gemist hebben.... De mindset is prima en we laten op het terras de menukaart dan maar doorkomen. Ondertussen zetten we de livestream van de Mar-athon in Sneek aan om daar de prestaties te volgen. Heerlijk gevoel vanuit veel ontspanning voor te bereiden op de wedstrijd. Andere sportprestaties volgen werkt voor mij motiverend voor mijn eigen. Na het zien van een mooie marathon met klasse prestaties is het tijd om te slapen.

Raceday De wekker gaat lekker vroeg na een prima nacht slapen. Raceday is voor mij vooral het uitvoeren van een stappenplan dat begint met ontbijten.. Nog enkele laatste voorbereidingen treffen om vervolgens in de auto te stappen om vroeg aan te komen op wedstrijd locatie. Ik wil ruim de tijd hebben om alles na te kunnen lopen en in rust te kunnen voorbereiden. Omdat alles al klaar is kan ik gelijk doorlopen de wisselzone in en een mooi vrij plekje voor mijn fiets uitzoeken. Met nog 45 minuten tot de start ben ik helemaal klaar. Gelukkig is er vandaag ook nog een korte wedstrijdbespreking. Er wordt wel gezwommen met wetsuit op de halve afstand, gelukkig had ik alle opties open gelaten. Aangezien ik verder geen weet heb van deelnemers en niveau, behalve dat Duitsers erg goed zijn in triathlon, is het dus vooral focus op eigen race en prestatie.


Zwemmen Na het startschot ren ik het water in, mijn doel is hard zwemmen maar vooral goed gevoel houden in het water. Eigenlijk lukt dit redelijk goed al wordt ik de eerste 400m wel voorbij gezwommen door wat atleten. Voorafgaand voelde ik ook wel wat zenuwen..spanning.. misschien wel omdat het toch weer de eerste wedstrijd is van het seizoen. Gedurende de ronde wordt het beter en via de landgang ga ik voor mijn 2e ronde. Ik kan het tempo redelijk door trekken en kom na 29.53 als 12e uit het water, dat is niet helemaal de tijd waarop ik had gehoopt.


Fietsen Na een behoorlijk trage wissel en slechte opstap procedure op de fiets mag ik dan toch beginnen aan de schitterende fietsronde, nu is mijn nieuwe Bioracer pakje showen... al zien mensen daar weinig van als ik aan het skroeien ben. De eerste 10km is nog even inkomen maar gaat al mooi rap. Daarna is het gas d'r op. Na een bocht schiet er ineens nog een veldmuis de weg over, precies tussen mijn voor en achterband door..the Lucky bastard..nog geen 300m verder dartelt er een eekhoorn over het parcours. Dat is echt de schoonheid van dit mooie parcours. Halverwege komt de glooiende weg met beklimmingen tegen de wind in...mooi pittig en ik kan redelijk druk op de pedalen houden en haal enkele atleten in. Het voelt goed, sterke benen, goede cadans en scherpe focus. Ik krijg een 'rundebänder' en knal nu door naar doorkomst ronde 1. Het gaat hard en eigenlijk gaan ronde 2 en 3 alleen maar harder. Ik zit lekker in mijn pace en kan racen met andere atleten. De laatste rond is iets meer verdelen omdat ik toch wat zwaardere benen begin te krijgen, daarnaast gewoon race met de andere atleten. Rechtsaf terug naar de wisselzone. in 2.18 (7e fietstijd) kom ik van de fiets, deze tijd bevat ook de wisseltijden er in.


Hardlopen Ook nu een iet wat trage wissel, vooral omdat ik ook mijn voorgenomen plan voor de Frysman uitvoer, dus iets wat anders dan normaal gesproken een halve. Maar eenmaal in de benen is het ook hier skroeien. Dat is het ondertussen al gezien de brandende zon en temperatuur, maar ook omdat ik de beentjes nog even aan het werk zet. Na 1 ronde lopen haal ik een voorganger in en kan mooi door pacen. Het tempo is constant en ik vind balans in mijn lopen. Steeds hop in en hop uit de comfortzone. Ik wordt ingehaald door een estafette loper. Dat tempo volg ik voor 2 rondes en kan hem dan weer passeren. Anja geeft elke ronde tussen tijd door, helaas lig ik nog een flink stuk achter op de persoon voor mij. Allemaal met uitzondering van de nummer 1 lopen redelijk vergelijkbaar tempo dus veel dichterbij komen gebeurt voorlopig nog niet. na 5 rondes begint het wel zwaarder te worden. Toch kan ik het lijf in goede staat behouden en door gaan. Ik heb weinig verval en ga de laatste ronde in. Als 6e kom ik over de streep in 4.09.03, de 2e looptijd. Ik ben tevreden ik ben 7 minuten sneller dan de vorige keer.


Ik neem een verkoelende duik in het meertje en heerlijk alkoholfrei bier en taartjes, fruit, cola, koffie, en dit ook 4 rondes..... Het is een lange zit naar de prijsuitreiking....maar zeker de moeite waard omdat ik in mijn leeftijdsgroep 1e ben geworden. Dan krijg je de felbegeerde O-See triathlon handdoek!

Vooral Anja dank voor de goede support, voor mij is triathlon een individuele teamsport, ik kan niet zonder deze support. Markus en de gehele organisatie van de O-See triathlon dank voor dit geweldige evenement, ik hoop dat ik er volgend jaar weer bij kan zijn!

Dank aan Stefan Rorije mijn trainer en de sponsoren:

Artrokinesioloog Rorije, Runningcenter Leeuwarden en Mizuno

Hieronder nog enkele foto's en de Urkunde

Volgende stop is de Frysman, qua sfeer en parcours is Uelzen een schitterende opmaat naar 6 juli. Reaklif!





Comentários


bottom of page