top of page

Lopen en praten, het verhaal.

Lopen en praten, praten en lopen eigenlijk voor mij niets nieuws. De meeste mensen kennen me als Jort die veel praat, of Jort die veel loopt of de combinatie van die twee. ;)

Toch wel een beetje nieuw en zeker speciaal omdat ik mocht aanschuiven bij Anton-Jan en Tim in de podcast Looppraat.

In deze podcast gaan de hosts in gesprek met hardlopers over hardlopen en alles wat daarbij hoort. Het plezier, de verhalen en tips tot verbetering vormen de kern van deze podcast.

Zelf heb ik er al velen geluisterd met voor mij bekende lopers er in of inspirerende atleten. Altijd met een mooi achterliggend verhaal of juist een drijfveer die zorgt voor gezamenlijke grond.

Toen ik de uitnodiging ontving voelde ik mij zeer vereerd. Robin Kinsbergen had mij aan hen getipt als gast. En zo zit ik op maandag avond 9 mei klaar om via online verbinding in gesprek te gaan met de mannen van de podcast. Een beetje gespannen maar enigszins voorbereid en vooral vertrouwend op mijn 'praat' wat meestal wel goed zit.


Ga deze via de onderstaande link beluisteren, hieronder een beschrijving van het gesprek via looptijden, tempo's en meer...

(ook te beluisteren via alle podcast platformen)






De eerste kilometer is introductie van de show. Dus na 3'09 is die kilometer voorbij en volgt de introductie. Na 7'50 geeft Anton-Jan aan dat we misschien toch iets te snel van start zijn gegaan en grijpt weer terug op het wedstrijdplan. Net voor de 10'00 zitten we weer op het spoor van hoe het begonnen is en de eerste marathon, vanaf dat moment linea recta weer diep gaan omdat we de eerste marathon bespreken wat nogal een verhaal is.....gelukkig komen we na 15'00 weer op de route en gaan we meer luisteren naar de signalen van het lichaam. Na 19'00 lopen blijkt het toch een triathlon te zijn en volgen we het zwem/fiets parcours. Dat geeft de tijd om de pijntjes van het lopen te bespreken maar ook de tips om het lichaam sterker te krijgen door andere disciplines toe te voegen. Na 25' ontstaat er meer balans, mede omdat Stefan Rorije als trainer/coach om de hoek komt kijken. Waardoor we ook even de data bekijken, ze proberen nog even mij op Strava te krijgen, maar helaas.

Na mijn persoonlijk 10 kilometer pr tijd rennen 33' krijgen we het over een belangrijk punt, luisteren naar je lijf. De korte afstand is nu wel voorbij en blijkt het toch meer een langere afstand te worden. Daarbij een moment het sociale leven, en werk afstemmen om de balans goed te houden. Daarbij de mentale afstemming en vooral de focus leggen op de belangrijke zaken in het middelpunt van de cirkel.

Na 42' verkennen we het lange afstand lopen via Texel. Komen ambities voorbij maar ook goed voorbereid zijn en toch nederig je eigen plan volgen en zo komen we heerlijk in het ritme rondom zo'n geweldig evenement mede door de inspiratie van Jan knippenberg en Thijs Feuth. Dan tien minuten later hebben we de samenwerking met de verzorger besproken en wordt het hoog tijd om binnen dit eerste uur even wat voeding te nemen en bespreken en nog voor het uur hebben we al helder dat het uiteindelijk niet heel precies komt, ook al komt het er af en toe weer uit ;)

De terugkomende rubriek 'je favoriete loop gadget' komt voorbij en krijgt een diepere betekenis omdat ik deze altijd bij me heb. Daarna bespreken we het materiaal van Mizuno.

Tim probeert op 1.04' mijn gedachten te beïnvloeden door een keuze vraag te stellen, deze weet ik gelukkig weer terug te brengen naar mijn eigen kracht en mentale focus. Als hij ruimte heeft voor zo'n vraag dan kan het tempo ook wel iets hoger en gaan we weer onder de sub 3 uur pace. Zo komt er in zo'n tussen moment toch even verslapping van de aandacht en gaat het over een marathonranglijst, maar snel weer uit het hokjes denken. Gelukkig schroeft Anton-Jan het tempo wat op en pakken we de focus erbij. Geen afleiding door muziek e.d. maar aandacht bij jezelf en de context waar in jij je als loper beweegt. Waarmee de overdenking van het boek van Aldo Houterman 'Wij zijn ons lichaam' voorbij komt. Dit is het moment dat we qua tijd op mijn snelle halve marathon uitkomen maar de thema's wijzen veel meer richting een veel langere afstand. We verkennen afstanden van 200km waarmee we heel even een winterse Elfstedentocht kruisen, dit gaat naadloos over in de verwachting rond de elfstedentriathlon van Stefan, nu weten we zeker dat het een langere afstand gaat worden. Anton-Jan heeft het boek van Aldo al besteld om dit goed aan te kunnen. Tim geeft zijn inspiraties en tips weer. We gaan toe naar de laatste vraag, de 'loop je niet kapodcast tip'. We laten de data voor wat het is en schakelen volledig over op gevoelsbeleving en lopen.

Daarna raak ik heel even de route kwijt, gelukkig ben ik snel weer terug bij mijn medelopers die gelukkig rustig door konden lopen. De afronding is nabij we gaan elk onze eigen weg en proberen nog een nieuwe live loop date te bepalen.... Tim kan weer verder lopen en gaat de fiets daarbij gebruiken. Dit was het einde van een geweldige podcast opname.


Al de 54e podcast aflevering van looppraat, hopelijk stoppen ze niet op dit hoogte punt. Ik maak me daar eerlijkgezegd geen zorgen over want op alle eerdere hoogtepunten hebben ze dat ook niet gedaan.

Tim en Anton-Jan bedankt voor de uitnodiging en ons prachtige gesprek.

Ga vooral door, blijf bij de kern van de passie rond het lopen en de ambities die daarbij horen.




Comments


bottom of page