top of page

Kansberekening of kanswaarneming

Op 8 november 18.00 uur zat ik voor de livestream van de loting van de Norseman triathlon.

Nog geen kwartier later zat ik in een gemengde vorm van overdonderd zijn en opwinding ervaren helemaal stil op mijn stoel.

Mijn naam stond in beeld en dat deed mij beseffen dat ik als deelnemer ingeloot ben. Iets waar ik op gehoopt had, mijn verwachtingen vooral niet te hoog op had ingesteld, maar wel ruimte had gelaten voor een goed voorgevoel. Atze Wiepke zit tevens voor de livestream en stuurt mij dat hij het ook gezien heeft.....

215 startbewijzen die uit 4650 inschrijvingen geloot worden is een klein aantal en dus lage kans, helemaal omdat deze 4650 inschrijvingen volstaan als 8860 lootjes in de trekking.


Waar de Norseman organisatie de startbewijzen als ‘gelukkigen’ markeert zijn er vooral meer ‘ongelukkigen’ of kun je dat eigenlijk zo niet zeggen?

Gelukkig niet, de reacties zijn vooral dat velen zonder startbewijs het de ‘gelukkigen’ gunnen.

Bij mij speelt op de achtergrond een gevoel van schaamte. Ik, net terug van de Ironman op Hawaï, nu op weg naar de volgende droomrace binnen mijn sport. Wetende dat er mensen zijn die zich al jaren lang inschrijven voor de loting zonder het gewenste resultaat. Kortom de gevoelens lopen nog al rap door elkaar heen. Het zijn dan ook de reacties die gedurende de avond binnenkomen die steunend zijn om weer wat balans te herstellen. Veel mensen die het hebben gevolgd of hebben gelezen en mijn feliciteren met deze uitdaging.


Met de bovenstaande getallen een kort moment bezocht om de kans die ik had of heb benut te berekenen. Nee daar kom ik niet uit en kies voor de conclusie dat het vooral een kleine kans is geweest.


'Kleine kansen'

In veel gevallen benoemen we de 'kleine kans' vaak als geruststelling voor iets wat je niet wilt dat je overkomt. De kans door de bliksem geraakt te worden, dat iets minder goed afloopt, of dat je mogelijk drager bent van een afwijkend gen.

Benut je in dat geval wel de kleine kans dan is dat meestal een teleurstelling al is dat misschien dan wat zacht uitgedrukt.

Ook hier bieden de mensen die de persoon waarnemen die de kleine kans heeft benut de doorslaggevende factor. Ze zijn er om niet te blijven hangen in hoe klein of groot die kans is, maar vooral mee te bewegen met de betekenis die het voor de persoon heeft.


'betekenis'

Al lange tijd heeft deze race zich in mijn atleet zijn gevestigd. Eerst door de veel uitgesproken wens en de verhalen van Marco Douma over zijn wens tot deelname aan deze brute race. Later gevolgd door de verhalen van Jacob Veenstra over zijn deelname aan 2 edities en het live volgen van Hielke Nienhuis tijdens zijn deelname in 2018. Deze race trekt me aan maar schrikt me tevens ook af. De eigenschappen van deze race zijn extreem, wat maakt dat onderschatting van de race of overschatting van jezelf als atleet grote valkuilen zijn.

De lage water temperatuur, de hoogte meters en mogelijk natte omstandigheden tijdens het fietsen, en de beklimming in de 2e helft van de marathon dagen uit en passen bij mijn beleving van de beproevingen van deze sport. En scheppen een richting voor mij om naar toe te bewegen.


Hieronder de film 'resilient' 2022 gemaakt door de organisatie.

Waar de eerste zinnen van het 'race handleiding' ook die van de film vormen.



Voor mijn is het grotere plaatje binnen de sport de mogelijkheden van mijn lichaam ontdekken. Dat limieten vaak maar van tijdelijke aard zijn. Zoeken waar mijn lichaam mij kan brengen en binnen welke omstandigheden. De lering daaruit is voor mij lering hoe het leven kan werken. Ondanks dat ik dat aan ga, reizen er constant mensen met mij mee. Die mij leren hoe zij daar naar kijken en hoe het in verhouding staat tot andere belevingen en/of ervaringen.

Mijn sport brengt mij dicht bij de facetten van het leven, in de pijn, moeite, oneerlijkheid, maar ook de volharding, vertrouwen en trots die het kan brengen. Onlosmakelijk verbonden met de verbinding met anderen. De Frysman past daar als race ook heel goed in en vormt voor mij al jaren lang een basis in die beleving.

De Norseman onderschrijft dat ook door de verplichting van het hebben van een verzorgingsteam gedurende de race. Je doet het zelf maar nooit alleen! In de elementen dicht bij de natuur.

Ik hoop in de aanloop naar deze beproeving nog het nodige met jullie te delen.

Hieronder een linkje naar de aanloop van Hielke in 2018 samengesteld door Omrop Fryslân.





Comments


bottom of page