top of page

Een bijzonder 'JortSport' weekend

Afgelopen weekend vraagt om een verslag, het verslag van belevenissen rondom sport.


'ik haw in krâns wûn'

De tekst in het Fries omdat het een begrip is, afgelopen weekend won ik tijdens de 100 jarige jubileumviering van de kaatsclub de Nije Kriich met mijn pertoer een krans. Voor menig kaatser is dat een ervaring die wel eens voor gekomen is, voor mij was dit de eerste keer. En zoals altijd 'vier je successen' dus ook deze.

De krans gaat zoals dat hoort aan de gevel van het huis zodat je kunt zien dat daar de kampioen woont.

Het bijzondere is dat ik er niet eens voor heb hoeven kaatsen. De opzet was een quiz waarbij vragen over het kaatsen beantwoordt moesten worden. Als kaats nono werd ik teamleider van team met 2 wel kaatsers/kenners tegen het andere team met ook een nono en kenners. Een mooie quiz opzet in de sfeer van 'Even tot hier' maakt het tot een mooie show.


Zondag 23 april, KieN Sport Elfstedentocht.

De zondag ochtend mocht ik alweer vroeg aantreden voor het volgende evenement van het weekend. De gezamenlijke fietstocht rondom de aftrap en promotie van KieN Sport.

KieN sport is een onderdeel van KieN waarbij de mentale gezondheid van (top)sporters op de voorgrond staat, behandeling van mentale en/of psychische klachten binnen of in het kader van (top)sport. Met een groep van collega's en betrokkenen zijn we vanaf Sneek gestart en hebben 210 km gefietst langs alle Elfsteden en KieN locaties....oja en dwars door de fietsen winkel van Fred Kroon in Bolsward...(dat past precies bij mij omdat ik in alle gebouwen van KieN ook fiets ;) Karin, Elbert Jaap, Ad, Daan (voormalig prof wielrenner) en ik in het zadel.

Het werd een prachtige dag met mooie gesprekken op de fiets. Daarnaast was de verzorging top geregeld door overige collega's. Om de parallel met (top)sport prestaties te leggen:

Sportprestaties staan ook nooit op zichzelf, hoewel een atleet misschien de daadwerkelijke fysiek prestatie levert staat dit niet los van de prestaties van anderen daarom heen. Door die niet altijd zichtbare verbinding zijn de grensverleggende prestaties wel mogelijk. Omdat het lijntje zo dun kan zijn ligt falen of een negatieve beleving enorm op de loer. Door de gezamenlijkheid, fysieke gesteldheid maar juist ook de mentale gesteldheid met elkaar goed in beeld te hebben is er groei mogelijk, dit kan enkel als ook de andere levensgebieden in beeld zijn en daarin ook de behoeftes tot uiting komen en gedeeld worden. Zoals een ieder in het leven tegenslagen tegenkomt kunnen deze alleen door veerkracht overkomen worden, dat betekent terug kunnen vallen op mensen die tot steun zijn, een gezonde kijk op doelen en betekenis en vooral een visie op groei voorbij aan de tegenslag.

Zo heeft ieder zijn verhaal en de vaardigheden nodig om dit aan te kunnen gaan, bij KieN sport gaat het over op een gezonde manier te kijken naar jou verhaal en de vaardigheden die je daarbij nodig hebt en kunt leren.


Voor mij was het een mooie dag door de zon en de gezelligheid op de fiets, het zware zat in de tijdsduur, lange zit op het zadel en onderweg opgelopen bovenbeen klachten waardoor de laatste 60km mij noodgedwongen vanuit last meer aandacht voor mijn lijf te hebben en veerkracht om het laatste stuk mentaal te doorstaan, de steun van alle collega's was daarbij enorm helpend.


Vandaag positief terugkijken op die dag, wat ruimte voor groei geeft, de fysiotherapeut heeft de klacht vandaag gelijk kunnen behandelen waardoor er alweer meer herstel is. De juiste hulpvragen is dan dus vaardigheid die nodig is om groei weer mogelijk te maken, ik kan dat niet alleen!


oja....sorry tante Elly dat ik niet zwaaide.....


Dan voor alle support hieronder nog wat links naar filmpjes


Artikel Groot Sneek:


Youtube filmpjes:


Comentarios


bottom of page