top of page

De inspirerende samen-evenementen.

De afgelopen 2 weken 3 prachtige evenementen en trainingen gedaan die het samen sport beleven doen vergroten.

  1. 4 juni de GP Thijs Hofstra.

  2. 8 juni de potmargerun als haas voor Ian.

  3. 11 juni verkenning op het Frysman parcours.

GP Thijs Hofstra. Na 2 eerdere edities heeft Guus wederom het initiatief genomen om deze trainingsrace te organiseren. Start, finish en wissel locatie bij de brug van het Weidumerhout. In de ochtend een mooie stevige wind, heerlijk zonnetje en een aantal atleten welke graag buitenspelen verdeeld over 3 sporten. Voor mij een testdagje op meer gericht wedstrijdtempo. Zwemmen 1300m (19'50), fietsen 60km (1.35'), hardlopen 16km (1.03') en met een beetje wisseltijd kwam ik net boven de 3 uren uit. Het gaat nu net niet om die tijden en de positie, maar juist om het samenbrengen van deze sportlievende mensen. Die eer is aan Guus Hoekstra, zijn enthousiasme en inzet zorgt ervoor dat mensen enthousiast worden om een uitdaging van deze orde te proberen, maar ook voor atleten zoals ik om mee te doen, hard te gaan en ook kennis te delen, andere stimuleren, plezier maken met elkaar.

Sommige atleten zetten elkaar even op scherp, andere doen vooral gezellig samen zodat het plezier de boventoon blijft voeren. Na afloop, is er prima verzorging en veel stof te bespreken.


Potmargerun als haas.

Mijn broertje Ian heeft de ambitie een marathon te gaan rennen, deze staat nog niet gepland maar de voorbereidingen zijn al wel getroffen. Wekelijks doet hij mee met de maandagavond loopgroep in Weidum en leert zijn belastbaarheid kennen en verschuiven. Daarnaast komen ook steeds meer meetmomentjes op de voorgrond. Na loop Leeuwarden 10 km had ik hem het advies gegeven in aanloop naar de halve marathon van Sneek toch nog een 10 km te doen, om zodoende de hogere basis snelheid wat op te schroeven en iets meer marge te creëren richting de langere afstanden. Hiervoor had hij de potmargerun van Lionitas uitgekozen. Het paste mij op de doordeweekse woensdag avond ook wel, en dus kon ik als tempohaas aan de slag. Raceschema maken, op basis van gemiddelde van 3'50 p/km en dus op 38'20 uit te komen.

Omstandigheden waren prima, een warme dag maar met de vele regen in de avond koelde het snel af en was het prima. Hard uit de startblokken, de snelste lopers laten gaan en gelijk de steady pace vastzetten over het bochtige parcours met het aquaduct 2x als grootste uitdaging. Km 1 in 3'42 daarna door het Abbingapark, Km 2 in 3'45, daarna door het aquaduct voor mij prima tempo, voor Ian mooi strak op de limiet, en voor de anderen net iets te hard om te volgen, na het aquaduct adem weer goed reguleren, Km 3,4 en 5 in 3'42, 3'55 en 3'54, daarna moest ie toch even een vetertje strikken, ach tijd genoeg in de marge en als voorsprong op de rest. weer terug naar het aquaduct en de 2e helft uitbouwen. met 2 slot kilometers in 3'40 en 3'43 kon hij wel bijna aan het zuurstof. Eindtijd 38'27 met net iets meer meters dan 10000 en plek 5 en 6. Kortom prima pace en pr voor Ian. Mooie opmaat naar Sneek. En voor mij mooie ervaring om te voelen hoe ik op inhoud dit kan lopen.


Verkenning Frysman

Op 11 juni had ik voor mijzelf een verkenning staan op het Frysman parcours, in aanloop ook een aantal andere atleten uitgenodigd waarvan een aantal debutanten. Zodat we gezamenlijk de golven van het IJsselmeer kunnen ervaren en met wat tips en tricks er ook net iets vertrouwder golfjes kunnen koppen. Daarna 1 ronde rustig fietsen met als doel uitleg bij de verschillende punten op het parcours, de 2e ronde op tempo gasgeven (binnen de verkeersveiligheid) om alles even op spanning te krijgen met een gemiddelde van 37 met stevige wind is dan altijd een mooi resultaat. Bij terugkomst voor een ieder nog 1 of meerdere rondes lopen. Het allerleukste voor mij persoonlijk is het bijeen brengen van verschillende atleten die elkaar niet allemaal kennen. Mijn ervaringen te kunnen delen met diegene die voor het eerst de afstand van een hele triathlon aan gaat tijdens de komende editie. In totaal 4 Frysmannen aanwezig, Atze Wiepke, Willem, Albert en ik zelf. Als mede wegkaptein mijn vader Willem, voor zowel sfeer en fietstips. Frysmannen in spé; Roelof, Joannes, Johan, Richard en Jan-Willem. Het is mooi om samen met hen in vertrouwen naar de Frysman toe te werken. Vandaag was daar weer een mooie stap in.


Hieronder foto's van de verkenning



Comments


bottom of page