top of page

Bijzondere editie van de triathlon van Weidum

De triathlon van Weidum 2019.

Een jaarlijks terugkerend evenement. Met veelal elk jaar een andere opzet betreft afstanden. Zo was er afgelopen jaar een swim-bike-run-bike-run. Dit jaar had het organiserend comité gekozen voor en triathlon over 2,5-60-15. Door mijn winst de afgelopen jaren blijf ik steeds mijn titel verdedigen, los van de afstand die de organisatie bedenkt. Complimenten aan de organisatie voor de wederom mooi gekozen routes en nagenoeg perfect gemeten afstanden. Dit is al jaren in goede handen. ;) Ook compliment aan de vrijwilliger: Anja was zowel hoofd parc fermé als jury, starter, fotograaf, persvoorlichter, voorfietsen, mobiele verzorgingspost, ronde miss en bovenal supporter.

Na het startschot prima vertrokken, stroming mee tot het keerpunt. Daarna goed letten op de slagfrequentie om zo tegen de stroom in goed door het water te glijden. Maarten van der Weijden zwemt dit stuk over 2 weken ook tegen de stroom in. (het water ligt er goed bij!) Vandaag weinig boten in het water waardoor het zonder afleiding goed doorzwemmen is. Na 40' klim ik het water uit en focus mij op de wissel. Het parc fermé is naastgelegen aan het water en de fietsroute start nog geen 20m verder. Mooie gedegen wissel, het had nog iets korter gemogen, maar zo voor het eerst dit seizoen weer is het fijn dat alles weer op routine basis klopt. Natuurlijk even wennen met de nieuwe schoenen om er goed in te geraken. Daarna skroeien.

Er staat op het fietsparcours nog een stevig windje, gelukkig maakt het parcours mooie slagen waardoor er veel afwisseling is. Mijn focus ligt vooral op goed cadans en dus zoeken naar het juiste verzet. Daarnaast mooi stabiel fietsen en niet teveel pieken in hf. Helaas is op deze kleine schaal weinig aandacht voor een verkeersvrij parcours. Dus elektrische fietsen, auto's, motoren, quads, wandelaars....alles is aanwezig wat maakt dat het tevens om een scherpe focus vraagt gezien overzicht in het verkeer. De eerste 30km gaan vlot voorbij, met een mooi nieuw onbekend stukje fietsroute. Deze had ik alleen via google maps even verkent. Het was jammer dat de brugwachter in Akkrum zich niet aan het gestelde tijdschema van deze wedstrijd heeft gehouden waardoor er toch sprake was van enig oponthoud. Bij Jirnsum verliep dit beter, de brugwachter had de brug net op tijd dicht..... Met nog 15km te gaan kom ik op vast trainingsterrein wat altijd goed voelt en net even iets meer geeft. Op naar de wissel in T2...…..

Deze verloopt voorspoedig, de voor- en bezemfietser staat al klaar tevens ook de mobiele verzorgingspost. Prima voor elkaar. De nog nieuwige schoenen met triathlonveters moeten nog even wennen...de juiste afstellingen moeten nog echt plaatsvinden. Rappe eerste kilometers in een mooi tempo. Al is het wel warm in de volle zon. de eerste 4 kilometer is er nog wat tegen wind wat verkoeling geeft. Daarna een lang stuk zijwind en wind mee. Hier moet ik mijn tempo even wat aanpassen. Gelukkig kan ik wederom in de Zwette even mijn hoofd vanaf de vissteiger in het water houden. Eindelijk beetje verkoeling. Daarna over na de laatste 5 kilometer. Goede verzorging onderweg en zo nu en dan een ondersteunend woordje!

Eindelijk na 3.24.44 is de finish daar...eerlijk gezegd ben ik best kapot over de streep. Maar weer een mooie #1 plaats. De ronde miss overhandigd mij de beker (cola) en een kus. Wat is triathlon toch een mooie sport, soms wel aan de pittig zware kant. Ik heb mijn verbeterpuntjes op de verschillende onderdelen weer helder. Op naar de volgende races.

dank aan de organisatie! chapeau! Daarbij speciaal aan Anja! Ook dank aan mijn sponsoren:

Artrokinesiologie, Training en Coaching Stefanrorije.com Runningcenter Leeuwarden Mizuno




Comentarii


bottom of page