top of page

1e tijdens 60km trailen op Ameland!

Afgelopen weekend stond de Vuurtoren trail op het programma.

Of beter gezegd in maart zou het festijn plaats vinden. Ondertussen hoef ik niet uit te leggen wat er in de tussen tijd gebeurt is.


Mijn doel de 60km afstand waar ik vorig jaar 2e werd nu sneller af te leggen en daarmee mee dingen voor de winst. Na enkele goede trainingsweken de afgelopen tijd met veel vertrouwen richting deze wedstrijd gegaan.

Voorafgaand nog een mooie week met de GP Thijs Hofstra beleefd en de dag erna nog de bierloop waar ik op 13" 2e werd. Maar wel de bevestiging kreeg dat de vorm wel goed zat.


Op zaterdag afgereisd naar Ameland. Ik voor de 60km en Anja voor de 35km. Ondanks een paar kleine pijntjes, niets is zeker als de ambities hoog zijn, met veel vertrouwen voorafgaand aan de wedstrijd.

De wedstrijd kan doorgaan omdat de organisatie ontzettend veel werk heeft verricht in het opzetten van een plan waarmee aan alle nodige restricties en eisen voldaan kan worden.

Ik ben daar blij om, op die manier worden er mogelijkheden gecreëerd binnen alle veiligheidseisen om toch de interne passy de ruimte te kunnen geven.

Niet iedereen is het daar mee eens en zodoende was er op Ameland nog wel het nodige commentaar en was er zelfs sprake van sabotage aan het parcours. Toch heeft de organisatie met de burgermeester en de veiligheidsregio prima de zaken op orde kunnen houden voor de afgereisde trailers.


Zondag ochtend vroeg de wekker. Ontbijten en preparatie voor de start op het strand bij Hollum om 7.30. De start kent een speciale procedure, namelijk; een ieder houd voldoende afstand, draagt een mondkapje, elke 5 seconden vertrekt er iemand en dat allemaal met de ventilatie van windkracht 5.

Na een korte briefing start ik als eerste, pas na 300m bedenk ik dat ik mijn mondkapje nog op heb en doe deze toch maar af. Mijn raceplan is 4.45 per kilometer. Daarmee zou ik een 16' sneller zijn dan vorig jaar. Na de start heb ik al vlug een groter gaatje dan 5" op Roelof. Niet ver daar achter is ook Richard gestart.

Het zand is nog best hard omdat het de dag ervoor geregend heeft. Toch zitten er zo nu en dan mulle plekken tussen. Nadat we een duin over knallen beginnen de eerste single tracks al. Veel begroeiing zorgt al snel voor een paar krassen op mijn benen en losse veters (aaah...zo onzorgvuldig). De route loopt veel door de duinen en over het strand richting het Oerd daarna via de zuidkant tussen de schapen naar de kooiplaats en dan via bos, dijken en duinen weer terug naar Hollum om daar nog een slot ronde te maken over het westelijke puntje.

De eerste 24km verlopen erg goed. Ik lig goed op schema of eigenlijk er onder. Ik loop soepel en kan enorm genieten van een prachtige opkomende zon. Helemaal alleen met de natuur om me heen. Het is schitterend. Het laatste stuk strand richting het Oerd is vol in de wind en dat maakt het zwaar, hier is het zand toch wel mul en dat kost tijd. Boven op het Oerd is een mooi uitzicht maar ook het keerpunt. De afdaling is best stijl en probeer ik behouden te doen. Daarna door het Oerdwater gebied. Hier kom ik 3 vrijwilligers tegen die het parcours langslopen omdat enkele bordjes zijn omgegooid en verdraaid. Ik het de route in mijn horloge staan waardoor ik enige indicatie heb waar een bordje zou moeten/kunnen staan. Zo nu en dan plaats ik mijzelf ook even in de rol van vrijwilliger en zet een bordje recht of weer in de grond. Op die manier kunnen de lopers achter mij het parcours ook goed vinden. Ondertussen ben ik de 30km al voorbij en heb ik mede door de bordjes de snelle tijd maar wat laten varen. De voorsprong op de nr 2 is enorm groot.

Het loopt nog steeds goed en voel me prima. Bij elke verzorgingspost wordt verbaasd gereageerd dat ik er nu al ben. Ook dat is een leuke aanmoediging ;)

Voorbij de marathon afstand is er ruimte om meer af te tellen. De totale route is 64km dus het schiet al op. Afstandsloper Bob vd Weg bemand met camper en partner ook een verzorgingspost. De grote groep vrijwilligers zijn ervaren trail lopers dus alles is goed geregeld en afgestemd op wat nodig is.

Op km 52 geniet ik mijn dip van de dag. Sowieso is het al een mentaal dingetjes dat de vuurtoren nooit dichterbij komt en de route telkens weer in een richting bij de vuurtoren vandaan gaat. Maar ook omdat ik enorm moet overgeven. Enerzijds wel verbaasd omdat ik me niet in het uiterste aan het inspannen ben, anderzijds is het soms maar net hoe alle voeding valt. Het lucht in ieder geval op.

Eindelijk ben ik bij de vuurtoren wat betekend dat er nog een lusje van 6 km resteert.

Op het strand westelijk loop ik tegen een muur van wind aan. oeh heavy.

Het laatste stuk bos voelt als een eindeloze keten van op en neer paadjes.

Schitterend natuurlijk maar aan het eind van deze route ook wel vermoeiend.

En daar is in eens de bosrand met de rechte weg richting Hollum.

Nog 1 bochtje rechts af en dan is daar de finish.


64km in 5.31 een eerste plaats en ik mag zelf de medaille omhangen in bijzijn van Robin de organisator van dit event. Ik ben tevreden omdat ik wederom weer mooie kilometers heb kunnen maken en doen waar ik blij van wordt sporten/hardlopen in de buitenlucht op een schitterend eiland.


Ik wil de organisatie nogmaals bedanken voor het doorzettingsvermogen, de energie en de positieve vibe die er heerst. Een prachtige route met goede verzorging en veel passie. Eer komt jullie toe ondanks de tegenslagen er toch nog zoiets moois van te maken.


Roelof finisht als 3e bij de 35+ en Richard als 7e 35+ Klasse mannen!!

Anja samen met Berber de 35km gelopen binnen de 4 uur.

Johannes de 35km een fractie boven de 3 uur. Pieter de 18km in ruim 1,5 uur.

Naderhand hebben we heerlijke biertjes, sterke verhalen verteld aan een dinertafel in Hollum. Sportiviteit en gezelligheid zijn belangrijke elementen om deze tijden door te komen.


Hieronder het artikel uit de Leeuwarder courant van maandag 5 oktober.



Comments


bottom of page