top of page

100km 'Off the record, for the record'

Off the record, for the record

Voorafgaand aan vandaag zijn er al 2 races afgelast waar ik 120km wilde gaan lopen.

Gelukkig had Guus Hoekstra vandaag via gpx bestand een mooie marathon uitgezet in Donkerbroek. Voor mij een mooie uitdaging om daar dan eerst 60 km naar toe te lopen en vanaf daar de marathon te doen. Op die manier kan ik mooi mijn debuut op de 100km maken. Mijn doel is onder de 8 uur finishen, dus heb ik een race schema gemaakt op 7.55. Goedgekeurd door trainer Stefan Rorije.


Starttijd in alle vroegte om 4.45, omdat de marathon 9.30 zal starten en ik daar precies op tijd wil aankomen. Natuurlijk is het nog nacht en lekker donker. Kan ik mooi de eerste 5 uurtjes de wereld zien ontwaken. De kou valt mee ondanks dat het nabij de 0 graden is.

Het is zo mooi te lopen op dit tijdstip en helemaal alleen. Voelt als een meditatief moment omdat je in het donker vooral samen bent met je eigen gedachten, en dat zijn er nog al wat.

Naast dat mijn tempo heel goed is en ik zelfs voor op schema kom, heb ik ook een prachtige route uitgezet. Het eerst gedeelte langs de Zwette is bekend terrein. Maar na Akkrum richting Aldeboarn wordt het steeds mooier. In het donker hoor ik veel ganzen in het water. Daarna met een lusje richting de Veenhoop. Helaas daar even een kleine tegenslag. Één van de sluitingen van mijn backpack gaat kapot, helaas niet te fixen in de korte tijd en dus loop ik verder met een meer stuiterende backpack. Linksaf een mooi paadje in en aan het einde rechtsaf en een heel lang stuk schelpenpad. Prachtig tussen 2 natuurgebieden in. Via Smalle Ee en de Wilgen naar mooi landgoed Olterterp-Lauswolt schitterend over onverharde paden en in mooi bosrijk gebied. En zo weer over naar de Duurswouderheide waar ik een prachtige foto geschoten heb van de opkomende zon. Op dit pad kwam ik vroeger op vakantie ook vaak. Met nog klein lusje kom ik na ruim 60km in Donkerbroek aan het laatste stuk onder begeleiding van Bouke op de racefiets. Al met al 6-7’ voor op schema. Daardoor kon ik rustig stoppen bij Hendrik en Richard om drinken en repen gelletjes weer aan te vullen en daarna samen met Richard starten. Hendrik heeft de spullen terug gezet en haalde ons vlot in. Vanaf daar heeft haas baas Hendrik een geweldig tempo vast gehouden. Heel veel dank daarvoor. De nabijheid van iemand is op die momenten erg steunend. Er waren ook nog andere lopers op het parcours die of ook de marathon deden of een kortere variant. Het begin tempo was weer vlot opgepakt en kon ik door waar ik gebleven was. Tussen km 75 en 90 had ik het mentaal enorm zwaar. De gelletjes vielen niet zo heel goed meer en ik moest een aantal keer stoppen. Hendrik en Bouke probeerden mij er wat te motiveren. Sorry mannen dat ik op dat moment niet meer zo spraakzaam was. Bij 90km besloten dat dit klaar was en vooral de onzekerheid/twijfel issues tussen de oren moesten afgelopen zijn. Met mijzelf afgesproken dat ik tot 100km niet meer mag stoppen.

Kortom de juiste mindset gevonden en draaien met de al wat stijf geworden pootjes. Na 7.53 uur passeerde ik de 100km grens. 2’ onder mijn beoogde schema en dus zeer tevreden met dit resultaat. Een gemiddelde van 4’44 p/km, een mooie dip ervaren en een nog beter mentaal herstel gepakt.

De laatste 2,5km daarna was op iets rustigere pace uitlopen.

Bij de finish stonden Anja, Stefan Rorije en mijn ouders te wachten.

Na Hendrik en ik finishte ook Richard en Atze-Wiepke.

Wat later kwamen Guus en Jan Willem(marathon debuut) over de streep.


Guus bedankt voor het schitterende parcours over geweldige paadjes in mooie omgeving.

Hendrik voor het hazen en de begeleiding bij de voedingsstop.

Bouke voor de mentale support.

Richard voor de vlotte wissel en verzorging bij aankomst na 60km.

Anja, Auck & Willem dank voor finish support.

Stefan voor de preparatie in trainingen, alle besprekingen en ideeën. En natuurlijk de support ter plekke.

John van Runpoint & Mizuno voor het juiste materiaal en ondersteunende producten.

Ieder ander natuurlijk voor de succes berichtjes.


Helaas was dit geen officiële wedstrijd dus het komt niet in de boeken en ik kan deze niet opvoeren. Maar vertrouwen tanken en mijn eigen grenzen verleggen worden niet vergeten. Bevestigen wat ik van mijzelf verwacht, ambitieuze en realistische doelen stellen en er voor gaan, dat is waar ik voor ga Runpoint (john).


Nu tijd voor herstel! Hieronder nog enkele beeltenissen.



Duurswouderheide bij zonsopkomst

consider it done!


Comments


bottom of page