top of page

Tweede editie GP Thijs Hofstra

In aanloop naar de racemaand juli keuzes gemaakt ter voorbereiding op de Frysman.

Dit weekend tot mijn spijt de altijd mooie O-See triathlon in Uelzen (Dui) afgezegd.

Een week voor de Frysman is een halve niet ideaal, tevens alle extra regels om te kunnen racen en de reistijd maken het teveel voor dit moment. Gelukkig is er een mooi alternatief wat ik ook niet wilde missen. De 2e editie van GP Thijs Hofstra. Een trainingsrace op initiatief van Guus Hoekstra. Mooi op mijn trainingsgrond.

Bij aanvang een weerzien van mensen die net als mij het racen en de bijbehorende beleving enorm gemist hebben. We hangen de fietsen in de rekken, delen ambities, verwachtingen, tips en plezier. Na een korte briefing vlug het water in en start!

….lange halen en ritme hoog. Gelukkig is Anton Theo erbij en kan ik mee in zijn zwempace. Dat levert mij weer meer racegevoel op.

Na het keerpunt heb ik 15m achterstand maar kan prima door zwemmen.

Uiteindelijk 25m achterstand na 1300m zwemmen.

De rustige wissel maakt dat er nog een paar seconden bij op komen. Toch wil ik alles goed doorlopen als generale repetitie. Daarna skroeien op de fiets…achter ATBO aan.

De eerste 5 km op de fiets is een aanloop stuk. Daarna volgt een heen en weer traject van 6k-6k wat 4x afgelegd wordt en daarna 5 km terug.

Ik loop op het aanloop stuk in op ATBO, helaas niet snel genoeg om te kunnen voorkomen dat hij de afslag mist. Ik mis mijn richtpunt in mijn voorganger en focus mij op mijn eigen tempo. Ronde na ronde loop ik verder uit. En haal ik anderen in die op achterstand zijn. Mijn tempo is goed en ik kan het goed verdelen. Aandacht bij voeding, pace en rust behouden en ook bij de keerpunten die op lastig weggedeelten plaatsvinden. Publiek langs het parcours is ook weer geweldig. Daarna is het weer terug naar de wisselzone.

60km met prima pace van 38’9! Sneller is altijd beter maar dit is met de keerpunten meegenomen een prima uitgangswaarde.

Voor het lopen is het plan het marathon tempo van volgende week aan te houden. 15 km over 3 rondes. Het is warm dus eten, drinken en koelen is belangrijk. Tempo is goed al begin ik iets aan de snelle kant, af en toe even rust moment. 2 keer een steek in borstkas maakt het voor 10” even lastig maar is goed op te vangen en dus mooie oefening om te gaan met omstandigheden van het moment. En zodoende na 77 km de finish bereiken.

Tevreden dit als generale voor de Frysman op 3 juli te kunnen doen. Maar net zo belangrijk is het plezier dit te delen met de andere deelnemers. Zoveel plezier en positiviteit bij het doen van deze gezamenlijke activiteiten. Verzorging en organisatie was fantastisch geregeld. foto's volgen nog.


komende week nog wat meer over de voorbereiding op de Frysman.





bottom of page