top of page

Norseman blog #2 ‘inspiratie

Het tweede thema voor de blogs in aanloop tot de Norseman gaat over inspiratie.


Inspiratie, in het latijns betekent het inademing of inblazing. Met daarbij ook toestand van (goddelijke) bezieling.

Persoonlijk vertaal ik dat in de vorm van het interne gevoel van het aan willen en durven gaan van sportieve uitdagingen. Te kijken hoever ik kan komen met mijn fysieke en mentale vaardigheden. Alle uitdagingen uit het verleden meegenomen die ik heb kunnen behalen en vooral op welke wijze. Die ervaringen zijn steeds weer nieuwe inspiratie voor een volgend doel.


Toch vinden ook die doelen en ervaringen ergens een inspiratie. Dit kan ik voor mijn idee alleen maar terug leiden naar de contacten met andere mensen. Daarom hieronder een reeks van mijn bronnen van inspiratie.


Plezier ervaren bij het bewegen, grenzen verleggen en ook eind doel behalen. De basis daarvan heb ik van mijn ouders.



In 1997 zowel de Elfmerentocht fietsen met mijn vader als later die zomer mijn moeder samen naar Lemmer fietsen. Het zichtbare plezier dat we samen aan deze activiteit beleven vormt een basis.


Voor de Norseman wordt ik afgelopen half jaar wekelijks voorzien van een foto. Een foto die gemaakt is tijdens Hielke Nienhuis zijn Norseman avontuur. Waarmee ik met soms een woord als onderschrift het gevoel bij de dag al kan ervaren. Soms gaat dit over het weer, de omgeving of omstandigheden. Maar vaker over de beleving en het gezelschap. Het samen doen met je supportteam en waarschijnlijk ook geliefden. Verbondenheid is dan een enorme energie bron.



Andere inspiratie haal ik uit gesprekken om mij heen. Bijvoorbeeld bij John, eigenaar van Runpoint mijn sponsor. Het gaat dan vaak ook over het vergelijken met eerdere tijden of andere sport disciplines. Waarmee overkoepelende vaardigheden meer de boventoon gaan voeren. Plezier hebben, doorzetten, weten waar je voor gaat, en vooral ook voorbij de prestatie in plaats of tijd kijken. De drijfveer of passie komt meer op de voorgrond. Daarmee leer je soms net weer uit een ander perspectief te kijken, wat nieuwe mogelijkheden of wegen schept.


Ook haal ik inspiratie uit anderen om mij heen, samen trainen, leren van de prestaties van anderen zoals bijvoorbeeld de vriendschappen en sport ervaringen met Stefan, Marco, Tsjeard. Maar ook wel uit interviews met atleten die elk hun eigen verhaal hebben. Het verhaal geeft betekenis aan wat we doen en vooral waarom. Zo leer ik ook mijn verhaal vorm te geven. Daar helpt de nauwe band met mijn trainer Stefan Rorije ook enorm bij. Het gezien voelen en worden. Dromen en realiteit dicht bij elkaar brengen.


Een andere bron van inspiratie is muziek. Waarin sfeer, harmonie, taal een grote rol spelen maar ook de beheersing of vaardigheid van de muziekant. Vol passie opgaan in hetgeen je doet. Volledig in verbinding zijn met jezelf en het instrument.

Ik kan daar intens van genieten. Dat vind ik in mijn nabijheid bij Sjoerd Ensa en Yldau.


Het laatste stukje van inspiratie vind ik in de kinderen om mij heen. Van mijn broertjes of van vrienden of in de buurt. Soms zo vol van verbazing kunnen zijn van iets kunnen of iets met passie doen. Vragen stellen, iets laten zien wat ze geleerd hebben of vaardig zijn. Ook hier is verbondenheid hetgeen waar het omgaat. Gezien worden en erkenning voor jou verhaal.


Door mijn verhaal steeds weer te delen hoop ik anderen te bereiken ook hun verhaal te ervaren en delen en de mensen om mij heen te laten weten dat ze er toe doen. Het is dan ook niet te doen hier iedereen te noemen.

Ik vertrouw erop dat ik het iedereen om mij heen wel vaker heb doen ervaren door de verbondenheid te laten voelen.


Heb je een vraag over de Norseman of mijn sportbeleving of een wens voor een onderwerp. Je kunt het via de speciale Norseman pagina op mijn site indienen.





bottom of page