top of page

Mijn coach en ik...

Tegen het einde van het seizoen 2015 had ik voor mijzelf besloten dat ik toch wel wat hulp kon gebruiken bij het maken van mijn jaarplanning en het inrichten van mijn trainingen. Voor mijn gevoel maakte ik alleen niet de progressie door die ik voor ogen had.

In Friesland zijn maar weinig triathlon clubs en trainers. Dus het is niet gemakkelijk ergens aan te sluiten of een basis te vinden.

Stefan Rorije begeleide op dat moment een triathleet vanuit zijn rol als zwemtrainer (FZC'54) en ik kwam Stefan voor het eerst tegen tijdens de Speedman in Groningen.

Na mailcontact hebben we een afspraak gemaakt. Kennismaken en doelen/wensen afstemmen en bespreken wat de mogelijkheden zijn voor een begeleidingstraject. Sinds seizoen 2016 is onze samenwerking een feit.


In Stefan heb ik de voor mij zeer gewenste trainer gevonden. Een trainer die rust bewaard, ambitieus is, goed ingevoerd is in literatuur, nieuwsgierig en bovenal begripvol en tactisch. In de begeleiding ervaar ik dat Stefan zorgvuldig de tijd neemt mij te begrijpen. Zowel in mijn passie en ambities als mijn onzekere momenten van twijfel en pijn. Kritische vragen en begripvolle steunende woorden zorgen voor reflectie en balans.

Nu tegenwoordig volstaat één blik al, en is meer zeggend dan 1000 woorden, soms een blik op de trainingsdata, soms een blik op techniek of vorm van uitvoering maar vaker nog een blik in elkaars ogen.


De tijd die Stefan in de begeleiding van mij heeft gestoken, is ongekend veel. Dit heeft al veel gesprekken opgeleverd, talloze kopjes koffie en gedeelde overnachtingen op trainingskampen en wedstrijden. Daarmee ook ruim de grens naar vriendschap gepasseerd.



De week voorafgaand aan mijn debuut op de hele afstand in Barcelona hebben we samen een appartement gedeeld en de voorbereidingen getroffen. Intensief samenwerken en steeds de nabijheid behouden voor een optimale prestatie. Samen trainen, samen eten, samen rusten en ontspannen om zo toe te werken naar het spannende moment voor ons beide.

Bovenstaand is de foto na afloop van mijn finish in Barcelona. Naast vermoeidheid voelde ik enorm veel dankbaarheid voor de intensieve betrokkenheid van Stefan.


Artrokinesioloog

Naast de rol van trainer/coach is Stefan in het dagelijksleven Artrokinesioloog.

Deze vorm van behandelen heeft mij fysiek ook veel vooruitgang geboden. De hoge belasting van mijn lijf zorgt voor het ontstaan van beperkingen in het goed functioneren van gewrichten. Door de behandeling bij Stefan kan mijn lijf in totaliteit weer goed functioneren en is weer gemobiliseerd om te hoge mate van belasting aan te kunnen. De klachten van mijn rug en schouders zijn veelal weg en de balans in kracht verdeling over het lijf is meer evenrediger verdeeld. Daardoor kan ik meer en zwaardere trainingen goed aan, zowel in de vorm van kracht als langer in de zelfde houding op de fiets. Waar ik in het begin frequenter behandeling nodig had volstaat nu periodiek bij of ter voorkoming van klachten.


Toekomst

De komende jaren prijken er nog veel sportieve doelen op mijn lijstje. Met de begeleiding van Stefan hoop ik daar gestructureerd naar toe te kunnen bouwen. Mijn passie te behouden en vertrouwen te genieten in gesteund te worden in het intensieve traject naar het behalen van doelstellingen.

Ik gun iedere atleet het vertrouwen van een coach, zoals ik het vertrouwen van Stefan ervaar.

Hieronder nog 2 foto's van de coach en de atleet.

Ook nog een filmpje van de enthousiaste coach waar ik mee mag werken ;)







Commenti


bottom of page