top of page

Het privilege van de ‘Frysman’

Komende zaterdag 3 juli 2021 staat de 6e editie van de Frysman op het programma. Reaklif zal weer bedwongen worden, en ik mag ook weer deelnemen, dat is een groot privilege. Vooral omdat ik in het afgelopen jaar in mijn nabije omgeving heb ervaren dat gezondheid geen vanzelfsprekendheid is. Dat het gebrek aan gezondheid het leven zoals we dat graag willen (be)leven enorm kan ondermijnen of zelfs onmogelijk maakt.

Het is de passie die de betekenis geeft aan wat we doen.


Het motto van de organisatie van de Frysman dit jaar is ‘op eigen kreft’! Dat is een mooie slogan om het dicht bij jezelf te kunnen zoeken. Ik zoek het juist ook daar waar ik zelf in verbinding sta met de ander, het (be)leven.

Voelen, ervaren wat je doet, waar een ander ook kan mee voelen wat je ervaart en doet omdat je de beleving deelt. Met mede atleten, helden helpers, publiek, organisatie en de mensen die mij kennen. Met die insteek sta ik zaterdag aan de start, door diep te gaan in de race, het proces naar succes (be)leeft.

Het is de 'gedeelde' passie die betekenis geeft aan wat we doen.


De Frysman is een unieke wedstrijd en ik ben blij dat ik zaterdag weer mag starten. Naast starten is strijden met de elementen en jezelf een gegeven. Op een lange dag kom je altijd onverwachte zaken tegen en heb je er mee te dealen. Dat geldt voor mij maar ook voor de andere atleten aan de start. Pas voorbij je eigen strijd kan de strijd met de ander vinden.

Ik ga ervoor zaterdag in mijn beste vermogen te presteren en daarmee te racen.

Daarvoor wil ik de Frysman organisatie en in het bijzonder Martine en Tsjeard enorm bedanken. Daarnaast ook de heldenhelpers waar de Frysman door gedragen wordt.


Voorafgaand wil ik graag mijn sponsoren bedanken. Die mij ondersteunen in mijn ambities en sportbeleving. Ze staan allemaal op mijn nieuwe racetenue... (zie onderaan deze post)

Stefan Rorije: Voor het schrijven van de schema's, de coachende gesprekken, de vriendschap en het behandelen van de mobiliteit van mijn lichaam als artrokinesioloog.

Runpoint Leeuwarden: 'waar wij voor gaan', vooral voor het delen van plezier en binding. Als thuispunt om andere mensen te ontmoeten, doelen te delen en inspiratie op te doen. Daarnaast voor het leveren van kleding en voeding en met Mizuno voor de snelle schoenen waar ik me op voortbeweeg.

Studiosmids als bron van creativiteit op allerlei gebieden en vooral voor de mogelijkheden van mijn uitingen op mijn website en kleding.

Tekst gaat onder de afbeelding verder.




Frysman 2021 volgen....

Komend weekend is de Frysman natuurlijk te volgen. Op www.frysman.nl kun je zien op welke plekken langs het parcours je kunt aanmoedigen. Het fietsparcours is 45km door gaasterland en prima met de fiets te bezoeken. Het loopparcours is 7 km lang en heeft ook mooie plekken om aan te moedigen en mee te lijden.....

Op reaklif zelf is de finish, door afstandsregels is het niet mogelijk dit massaal te bezoeken.

Er zal mogelijk een livestream of live verslaglegging zijn van het verloop van de race voor de mensen op afstand. Hou daarvoor de website van de Frysman in de gaten. Zodra ik een link heb zal ik deze ook online delen.


De foto hieronder is mijn finish van 2019. Waar ik een zware race beleefde wat teleurstelling gaf in het resultaat. Toch heeft deze foto veel meer waarde voor mij, er staan veel dierbare mensen op die mij volgen op deze avonturen. In het midden staat Loek hangend over het dranghek. Met Loek deelde ik de passie voor de 'sport' beleving van de ander. Soms kan je zoiets zeggen als 'je kijkt met dezelfde ogen, of jou ogen zien hetzelfde gevoel'. Dat zag ik bij Loek als hij sportte maar ook zoals hij naar mij keek. In maart is Loek overleden, dit is een groot verdriet. Tijdens de Frysman hoop ik die 'gedeelde' passie met Loek te voelen, de passie die van binnenuit de prestatie mogelijk maakt. En gaat voor mij het motto 'op eigen kreft' voor nu helemaal niet op.



Het nieuwe raceoutfit.


De volgende update zal na de race zijn....


Comentarios


bottom of page