top of page

Friluftsliv en de Norseman een vooruitblik op de race

In de afgelopen week afgereisd naar Noorwegen voor een triathlon avontuur. De beroemde Norseman race, eentje uit de reeks extreme triathlons. Voor veel mensen een gewilde race die tevens ook wat angst oproept.

Voor mij een gewilde race en uitdaging, een race in mijn straatje, zelfs als de slogan luidt ‘this is not for you’!


Op maandag aangekomen in Noorwegen en op dinsdag bij het slot van het parcours. De berg Gaustatoppen op 1883 meter hoog. In de race de laatste 5km van de marathon over paden die bestaan uit losse stenen en rotsblokken. Alleen weggelegd voor de eerste 160 atleten die zich bij het klaphekje melden. Vanaf daar met verplicht bepakking (ihkv veiligheid) en een zelf aangewezen begeleidende loper.

Voor nu samen met Anja een verkennende wandeling omhoog met mooie zonnige omstandigheden. Ook weer terug wandelen en in de auto verder om tegengesteld het marathon parcours te volgen. Vanaf het dorpje Austbygde waar de wisselzone van fietsen naar lopen zal zijn vervolgen we tegengesteld de fietsroute. De laatste klim die in de fietsroute zit op 135km doe ik per fiets om de 7km klimmen goed te voelen en te kunnen inschatten. Voor Anja ook goed omdat zij samen met Stefan het verplichte verzorgingsteam zal vormen over de gehele route. Na de klim vervolgen we de route weer verder tegengesteld. Over de prachtige Hardangervidda. De afdaling naar Eidfjord ongeveer 25km (wat tijdens de race dus klim is) is schitterend met tunnels die in de berg onder elkaar door draaien.

Zo komen we aan in Eidfjord waar de race zal starten en deze gehele week zijn opmaat vindt.

Deze verkennende dag heeft me veel rust gebracht voor de race, vertrouwen in waar ik toe in staat ben en welke omstandigheden er te verwachten kunnen zijn.


Raceweek programma

Op woensdagavond was er een movienight waar je de organiserende crew kon ontmoeten en waar videobeelden van vele voorgaande edities van deze race vertoond werden. Wauw wat een beelden en verhalen. Zo wordt je een bubbel ingezogen.


Op donderdag ochtend de ‘social swim’ gedaan, het ‘koude’ zwemwater wat voor Noorse begrippen nu heel warm is (17 graden).

Daarna een kopje koffie met de andere NL atleten (5 in totaal). Aansluitend met elkaar naar de workshop voor atleten en supportteam gericht op hoe iedereen veilig naar de finish komt. Duidelijk, met de nodige humor en de niet te onderschatten omstandigheden tijdens de race.

De race inschrijving waarbij ook de verplichte rugzakken gecontroleerd worden. Ook doe ik nog wat medische tests voor het research onderzoek naar duursport wat aan deze race gekoppeld is.

En als laatste de merchandiseshop bezoeken.

Daarna fiets ik 30km terug naar de accommodatie om de benen nog even op spanning te brengen.


Donderdagavond is ‘bonteavond’ de race bestaat 20 jaar en dat verdiend de aandacht.

De aanstichter Hårek vertelt zijn verhaal wat geweldig inspirerend is. De voorliefde die hij voor triathlon heeft en met hem zijn crew ook. Het creeren van een race anders dan de anderen. In extreme omstandigheden; koud, bergachtig en lang. Een race die je niet zonder de hulp van anderen kunt en waarbij de natuurlijke omgeving een grote rol speelt. Bij het horen van dit verhaal begint mijn pompeblêd harder te kloppen, de FrysMan is ook zo en kent ook deze sfeer. Vandaar dat ik me hier zo enorm op mijn plek voel. Het draait om beleving van de sport en het delen met anderen. Het buiten zijn, in de natuur. De noren hebben daar het woord ‘friluftsliv’ voor.

We krijgen oude beelden te zien die dit uitdragen, ook de ontwikkeling van de race door de jaren heen. Er zijn in totaal nu bijna 4000 atleten over de finish gekomen van deze race, in vergelijking tot Hawai vorig jaar was dat bijna het aantal dat daar van start ging op 1 dag.


Na de korte pauze is er nog een mooi interview met de winnaar van voorgaande 2 edities Jon Breivold en naast hem dit jaar afscheidnemend pro atleet Sebastiaan Kienle. Een persoonlijke triathlon inspiratie voor mij. Jon als semi pro en master student en Sebi als veelvoudig ironman en wereldkampioen. Met veel respect voor elkaar beantwoorden ze de vragen en beschouwen ze voor op de race van zaterdag. Ook in verhalen van beide atleten staat de beleving voorop, het avontuur dat racen in deze omstandigheden van een atleet vraagt.


Tot slot:

Zaterdag zal ik om 5.00 in de ochtend van de Ferry af springen in het fjord, dan start mijn race zwemmend, fietsend en rennend door het Noorse landschap. Begeleid door Anja en Stefan als mijn crew. Daarnaast als supporters op de route mijn ouders en Anna Jetske en Saar.

Ik tank vertrouwen uit deze mensen en vele mensen die het op afstand volgen. In het bijzonder Hielke Nienhuis. Hij deed de race in 2018, hij heeft mij afgelopen half jaar iedere week een foto van zijn avontuur gestuurd en deze week zelfs iedere dag. Vandaag hebben we gebeld en gedeeld. Dat maakt me een enorm tevreden en gelukkig maar vooral bevoorrecht mens. De pijntjes van de afgelopen weken zijn naar de achtergrond verplaatst, de behandelingen voor de reis werpen hun vruchten af, mentaal valt alles op zijn plek en voel ik me goed om het avontuur aan te gaan.


Om dit te voelen en kracht bij te zetten helpt muziek mij enorm. De Friese band Baldr's Draumar van vriend Sjoerd heeft afgelopen jaar een prachtig album uitgebracht Njord.


Daarnaast gaat mijn dank uit naar mijn sponsoren die me ook in dit avontuur in de voorbereiding steunen en het mede mogelijk maken dat ik kan doen wat ik graag doe;

Runpoint Leeuwarden voor de leuke gesprekken, gedeelde passie en natuurlijk de ondersteuning en advies in schoenen, kleding en voeding.

Artrokinesioloog Rorije voor de behandeling van mijn lichaam, zodat het mobiel is. Tevens voor het begeleiden in de trainingsvoorbereidingen.

Mizuno voor schoenen en kleding geschikt voor wisselende omstandigheden.

StudioSmids voor koffie gesprekken en natuurlijk het kunnen delen van mijn avonturen via deze website.

Topfysio Wommels voor de behandeling van fysieke klachting zodat ik belastbaar en soepel ben voor trainingen en races.

Op www.nxtri.com meer over de race.

De link om de race te volgen:



bottom of page