top of page

Teleurstelling in contrast met waardering.

9 july 2022, wederom Frysman dag. De avond vooraf een pasta party zoals deze hoort te zijn is het weer vroeg uit bed om wederom raceday te beleven.

Mijn ambities vooraf, ik wil graag op het podium, tijdens de Frysman heb ik daar nog nooit gestaan en het ligt wel binnen bereik. Dit verslag bestaat uit 2 delen, eerst het teleurstellingsdeel (ik hou het kort) daarna het waarderingsdeel omdat ik daar uiteindelijk mee verder kan.


Teleurstelling

De wedstrijd verliep niet zoals ik had graag zou willen ik kan daar veel woorden in een verslag aan wijden maar dat maakt het niet leuker om te lezen. Gelukkig heeft de Frysman op de dag zelf Jelle Broersma als verslaggever rondlopen. Hij heeft mij na afloop laten vertellen hoe het is geweest. Hier het filmpje, dat scheelt weer lees werk.

Waardering

Zoals in het filmpje wel te zien is raakt het mij, en dat is veel dieper dan ik laat zien. Het contrast van mijn innerlijke gevoel over mijn raceprestatie en de zeer betrokken aanwezige support, twee gevoelswerelden die soms erg ver uit elkaar lijken te staan. Er waren veel vrienden, familie, bekenden naar het parcours gekomen om mij te zien racen en van aanmoedigingen te voorzien. Dat vind ik zo enorm lief en fijn. Langs het parcours waren zelfs 2 spandoeken voor mij (zie foto onderaan).

Marijke had aan het fietsparcours in haar tuin een prachtig spandoek neergehangen, grandioos. Tussen Reaklif en Stavoren zat Hendrik Plantinga met zijn vriendin met een spandoek wat motivatie gaf om te skroeien.

Het was te merken dat mensen zagen dat ik met veel moeite in de rondte reed, dan is het jammer dat ik niet kan laten zien waar ik toe in staat ben. Het sterkst heb ik dat naar Tsjeard en Martine toe als organisatie. Ik voel me zo verbonden met hen en dit schitterende evenement wat in het verlengde gemaakt wordt door al die betrokken Helden Helpers.

Dat maakt ook dat uitstappen eigenlijk geen optie was, daarnaast is uitstappen omdat het zwaar of moeizaam gaat ook niet respectvol naar alle andere atleten die het ook zwaar hebben. In dat bredere perspectief lukt het ook om door te zetten en de obstakels te overwinnen.


Een paar hele mooie dingen die ik gisteren heb gezien; een ree in het bos bij Ruigahuizen. Maar bovenal een aantal atleten die prachtige prestaties hebben neergezet.

Atze Wiepke, wer in hiele dien, yn een klasse tiid. Baas kerel bist!; Tsjomme, prachtig mooie verbetering op de hele afstand onder zware omstandigheden, blijf investeren voor groei.;Tette Boekema met plezier finishen van je eerste hele, diep respect. Richard de Graaf, mei spanningen foarôf en in pittiche dei hast hier goed trochsetten ik bin hiel grutsk op dy!; Albert, met een beetje twijfel vooraf maar de kop ervoor houden heb je het weer geflikt!! Afdeling Wytgaard:

Roelof, djip respekt foar dyn strakke finish; Johan, krachtig mei in soad wille do bist hast it geweldich dien; Joannes, do soedest safolle foarôf op basis fan wurden hellest it net, gelokkich dast hjoed mei it lichem sprutsen hast!; Jan-Willem, prachtige sportbeleving heb je en dat verzilverd in een finish van een hele triathlon!; Marijke, wa hie dat tocht dat myn buorfamke tagelyk mei my in hiele triathlon docht, do hast sa moai trochsetten ik bin grutsk op dy!; Ids, ek foar dy grut respekt, in swiere dei wer neat fansels giet, dochs de kop derfoar en finishen!

Oja en tussen de foto's ook mijn jaarlijkse kiekje met Kris! chapeau Kris.


Ik wil daarom dan ook iedereen bedanken die er voor mij was gisteren, weet dat ik de moeite die jullie doen enorm kan waarderen. Mijn familie en vrienden met de kinderen, de loopgroep genoten en andere sportvrienden, de organisatie van de Frysman (Tsjeard bedankt voor het Prodigy momentje) en de verzorging tijdens en achteraf door de Helden Helpers. Mijn trainer/coach Stefan Rorije die er vandaag niet bij kon zijn, maar mij al jaren lang helpt te blijven bouwen. Mijn sponsoren voor de ondersteuning het seizoen door.

En vooral mijn lieve Anja voor de goede verzorging en support zowel de hele dag als al die andere dagen daaromheen, op jou kan ik bouwen.


Hier onder nog enkele foto's van gisteren.

Foto's (Janke & Djurre vd Schaaf)

Foto's familie en vrienden



bottom of page