top of page

'Foar de wyn is elts in hurdfytser'

Gisteren was de jubileum editie van de Triathlon Wommels. In 2013 de eerste editie georganiseerd door mijn vriend Tsjeard Hofstra. Dat was destijds ook mijn eerste triathlon ervaring, en wat voor een...

Ik wist de 1/8 destijds als eerste te finishen, Anja was 1e dame waardoor we ook nog de prijs voor snelste stelletje wonnen. Prachtig om op terug te kijken.


Nu 2022, wederom september, winderig (kracht 5) en regenachtig. Dan te bedenken dat triathlon een zomersport is. Gelukkig heeft de organisatie alles weer goed voor elkaar waardoor er weer een wedstrijd is, in het kader van jubileum dit jaar ipv een kwart de halve afstand. Na mijn moeizame zomer is dit nog een goede stap ter voorbereiding op Ironman Hawaï over enkele weken. Het mooie van deze wedstrijd is de lokale betrokkenheid, geen poeha maar vooral veel plezier, simpel gericht op hoe de sport in de basis is.

Mijn wedstrijd plan vandaag is een solide race doen, geen risico's en het positieve gevoel opzoeken/voelen. Dat lukt vooraf goed, door de bekenden te treffen zowel de concurrenten als de mede liefhebbers van deze sport.


Speciaal is vandaag dat Ian, mijn broertje, vandaag ook zijn debuut op de triathlon maakt. Hij heeft de afgelopen weken meegetraind en gaat vandaag van start op de 1/8e. Er leuk om te zien hoe die beleving kan werken zo naar de eerste keer toe!


Om 10 uur mogen we van start, 1900m zwemmen, dit gaat niet geheel vlekkeloos, na vertrek krijg ik gelijk al een klap op mijn brilletje, en dus water erin, daarna weer ritme vinden. Voor mijn gevoel zwemt iedereen bij mij vandaan en lig ik 150e van de 80 deelnemers. Ok, beetje overdreven maar gevoel is dus toch wat matig. Ik weet bij vlagen toch weer in mijn ritme te komen. De onderstaande foto van Henk Bootsma geeft een later moment mooi weer waar mijn brilletje nogmaals van mijn kop getikt wordt.

Foto; (Henk Bootsma)

Na het keerpunt terug, blijkbaar heeft iemand niet goed opgelet bij de uitleg en zwemt tegen de richting/groep in, ook die heb ik nog even vol opgevangen. Uiteindelijk kom ik bij de trap om het water te verlaten, wetende dat ik al best een eind achter lig op de eersten. Het water uitkomen in Wommels is voor mij even een moment ter nagedachtenis, hier stond Marco Kamstra meestal om een handje te helpen, helaas de laatste 2 edities niet meer.

In de wissel neem ik de tijd, door de regen en harde wind is de temperatuur veel lager, ik wil op de fiets niet te koud worden, dus extra kleding aan.

Eenmaal op de fiets is het weer goed de houding vinden. De harde wind en de vlagen maken het best heel tricky. Het aanloop stuk is 10 kilometer, dan 4 rondes fietsen, en weer terug. De eerste 2 rondes ben ik erg op mijn hoede, het wegdek is nat, de schrik van mijn val deze zomer zit toch nog wat in mijn lijf. Gelukkig zakt dit af in de 2e ronde en voel ik meer vertrouwen. Ik kan wat atleten inhalen en klim wat in de wedstrijd. De 3e ronde haalt de wind meer aan en dit neemt de 4e ronde alleen maar meer toe. Deze laatste ronde kan ik op sommige momenten niet meer in mijn stuur liggen.

Tsjomme komt mij deze ronde hard voorbij helemaal in zijn element.

Foto; (Fred Cartens)

Na 94 kilometer in ruim 2.30 kom ik de wisselzone weer in, ook hier iets langer de tijd om goed te wisselen.


Nu mag ik weer lopen, mijn onderdeel, 3 rondes van 7 kilometer. Vandaag ook nog op de nieuwe schoenen van Mizuno en Runpoint. Mooie kleurrijke Rebellions.

Ik kom ook gelijk in mijn ritme 3.50, mijn doel is goed verdelen en niets forceren. Ik zie Tsjomme in de verte op mooi tempo lopen, die ga ik zoals het nu lijkt niet meer bijhalen.

Kortom mooi mijn eigen race lopen als opmaat voor het grotere werk over enkele weken. De 2e ronde begint het nog iets meer ontspannen te voelen en kan goed doorlopen. Ian staat langs het parcours met aanmoedigingen. In de laatste ronde zie ik Anne Floris voor mij, in de laatste 3 kilometer kan ik hem nog inhalen en win zo nog een positie, vlak daarna zie ik Daniël, bij binnenkomst in Wommels passeer ik hem ook nog, zo kom in als 4e over de streep in de armen van organisator en sportvriend Tsjeard. Deze wedstrijd helpt om het perspectief weer even te krijgen. Mijn basis is prima, helaas ontbreekt de vorm en daarmee de overtuiging en dat gaat soms ten koste van het plezier, dat is enorm zonde want het tast onnodig mijn mentale balans aan. Vandaag is het weer gelukt om prestaties meer los te laten en vooral lekker bezig te zijn met de sport en het gevoel. Daarmee heb ik weer wat plezier hervonden wat mijn vertrouwen ook doet groeien.

Sport delen met anderen is zo'n groot goed en Wommels doet dit als wedstrijd heel goed, laagdrempelig zodat er voor iedereen beleving is! Dank daarvoor!

Foto; (Henk Bootsma)

Naderhand na praten met vele bekenden. Sjirk (1e), Stefan (2e), Tsjomme (3e). Natuurlijk Richard van de loopgroep en Roelof die zijn eerste triathlon deed, hij heeft onderweg nog hulpverleend aan atleet die gevallen was, later bleek dat hij zijn sleutelbeen en enkele ribben gebroken had. Ook hij zou meedoen op Hawaï. Dat zijn dan hele nare berichten om te horen. Anne Floris die een strakke race neergezet heeft, Daniël waarmee ik veel gedeelde triathlon passie heb. Samme, Syb, Jalmer, Tjamme, Berber die een zware halve finished in voorbereiding op Barcelona, Jacqueline die ook de halve finished.

Daarnaast de atleten op de 1/8e, Anton Theo, Dyan, Minne die net Ian voor blijft. Ian die een prachtig debuut heeft, volgend jaar maar weer verder bouwen broertje!! Lammert, Sven die het begrip skroeie integreert, Jildert, Melle, Marten en Yke klasse.


Organisatie bedankt, alle betrokken vrijwilligers die dit mogelijk maken. Hopelijk zien we elkaar volgend jaar weer. Germ en Antje bedankt voor de support onderweg.

De komende weken in rust toewerken naar Ironman Hawaï.

Dank aan mijn trainer Stefan voor de begeleiding en het vertrouwen, mijn sponsoren Runpoint, Mizuno en Studio Smids. Voor jullie ondersteuning.


bottom of page