top of page

50 km Gaasterlandtrail

29 oktober 2022

Dit jaar de lustrumeditie van de gaasterlandtrail. Helaas was de langere afstand 30+ al enkele jaren niet meer gedaan, gelukkig dit jaar wel weer langere afstand en nu ook boven de marathon afstand 50km. Dat nodigt weer uit mee te doen in die prachtige omgeving.


De start om 8.00 in de ochtend, waar je veel gepassioneerde langere afstandslopers treft. Op de grens van donker naar ligt klinkt het startschot uit de manege. Mijn voornemen vandaag is de 50km rond de 3.30 uur af te leggen. Dat houdt dan in een marathon binnen de 3 uur. Ambities zijn nooit verkeerd, helaas werkt het onderschatten van het mooie maar ook selectief zware parcours van de organisatie dan niet bij het nakomen van die ambitie. Ik start voortvarend op kop, Riekele met mij mee. Het loopt lekker, tempo is hoog maar dat is passend bij de ambitie. Omdat de route van de 50km niet gepeild is, dient alles op gps gelopen te worden, dus goed opletten, we lopen in het begin gemakkelijk al enkele keren verkeerd. Tempo weer oppakken en gas geven. Na een klein half uur zie ik Riekele niet meer achter me en ben ik alleen over. Omdat het licht begint te worden lukt het navigeren ook beter. Na de eerste verzorgingspost op 9 km is het de drukkere weg over en een heen en weer stuk aan de andere zijde. Op het terug gedeelte zie ik enkele anderen maar lig al ruim aan de leiding en weet niet dat Riekele ondertussen al uit de race is. Ik dender lekker door en geniet van deze mooie omgeving. Veel stukken single track, bospaden en af en toe stukje verharde weg. Langere stukken grasland of zelf maisland en door een bunker heen. Kortom een mooie samenstelling. Na 25 km merk ik dat het beste er al af is, en bedenk ik me dat ik te hard gestart ben. Dus vanaf nu wordt het meer een mentale training/strijd. De verzorging op het 30km punt is even een korte gezellige pleisterplaats voor me. Ik bereid me voor op het laatste gedeelte waarvan ik weet dat het nog wel zwaar gaat worden. Ik groet de vrijwilligers van de goede verzorgingspost. Daarna is een pittig lang stuk grasland en dan de dijk langs het IJsselmeer, tussen de schapen en de vele hekjes over. Mijn lijf pruttelt zo nu en dan. Zo nu en dan geef ik daar dan ook maar even aan toe. Daarna nog mooie stukken in de bossen met wat klimmen en dalen. Pittig maar tevens mooi. Ik zie de laatste 5/6 kilometer Roelof nog vlak voor me, hij loopt de 24 km, maar kan hem niet bijhalen. Mooi foto puntje met Janke en Djurre. En dan ben ik al bij de finish. Niet voordat ik 1,5 km voor het einde nog een slecht uitgevoerde poging tot het breken van mijn enkel probeer te doen, gelukkig biedt de waterbak waar je vlak voor de finish doorheen gaat wat verkoeling voor de enkel. 1e positie, in 4.08 waarmee mijn onderschatting een compliment is voor de organisatie voor de mooie en zware route. Het moraal van mijn race is, ook met een slechte strategie kun je op doorzettingsvermogen winnen….


Naderhand is het gezellig bijkletsen met de vele bekenden uit deze sociale en sportieve wereld. Organisatie dank, hopelijk blijft er een afstand boven die van de marathon in jullie aanbod zitten.


(Foto: Janke vd Schaaf)

(foto: Janke vd Schaaf)



bottom of page